Zalando wspiera lokalne marki. „Oferujemy możliwość skorzystania ze całego ekosystemu logistycznego”
Centrum logistyczne Zalando jest położone zaledwie kilkanaście minut drogi od Szczecina. Nowoczesny obiekt w Gardnie obsługuje wiele grup produktów. Miejsce dynamicznie się rozwija, zapewniając, pośrednio i bezpośrednio, zatrudnienie tysiącom pracowników z całego regionu.
Nie ma więc nic zaskakującego w tym, że marka chce być jeszcze bardziej obecna w życiu gospodarczym Szczecina. Stąd też specjalna oferta z której mogą skorzystać także lokalne marki fashion i lifestyle.
Zachodniopomorscy producenci mogą dołączyć do partnerów Zalando w kilku różnych sektorach i na różnym poziomie zaangażowania.
Jedną z nowości jest ZEOS, czyli Zalando E-commerce Operating System. To wielokanałowy system realizacji zamówień dla marek modowych i lifestylowych, który opiera się na technologii i logistyce Zalando.
– To rozwiązanie komplementarne, które pozwala marce na wykorzystanie całego ekosystemu logistycznego oferowanego przez Zalando. Mówimy o usługach logistycznych, rozwiązaniach programowych i szerokiej integracji, która pozwala zachować firmie całkowitą podmiotowość przy użyciu naszego potencjału dystrybucji towaru do klientów w Europie. Branże fashion i lifestyle to już sektory globalne, a oryginalne produkty ze Szczecina mogą podbijać Paryż, Londyn, Mediolan czy inne stolice mody. Klienci w Europie czekają na ciekawe produkty, a my otwieramy się na ich ofertę – mówi Paweł Laska, Head of Operations w Zalando
– Oferta ZEOS dla wielu firm jest szansą na zdobycie nowych rynków i nowych klientów – dodaje.
Polskich marek na Zalando nie brakuje. Z systemu ZEOS korzystają m.in. firmy Kazar, Greenpoint, Wittchen, Ombre, Ryłko czy Tatuum.
Trzy poziomy zaangażowania w zależności od potrzeb przedsiębiorcy
Współpraca z Zalando może opierać się na różnych formach zaangażowania. Wszystko zależy od wolumenu sprzedaży i zaawansowania logistycznego firmy.
– Współpraca z Zalando opiera się na modelu B2B i jest dostępna zarówno dla dużych, jak i mniejszych marek. W zależności od potrzeb firmy, możliwe są różne formy współpracy - tłumaczy Paweł.
– W podstawowym modelu Zalando Shipping Solution (ZSS) marka sprzedaje swoje produkty na Zalando, ale przechowuje je we własnym centrum logistycznym. Po złożeniu zamówienia przez klienta, partner samodzielnie pakuje towar, a wysyłka odbywa się za pośrednictwem sieci kurierskiej Zalando - dodaje.
– W kolejnym modelu, Zalando Fulfillment Solution (ZFS) część lub całość asortymentu trafia np. do centrum logistycznego w Gardnie k. Szczecina. Dzięki temu zamówienia są realizowane bezpośrednio przez Zalando, często łączone z produktami innych marek w jednym koszyku, co przekłada się na wygodniejsze zakupy dla klientów. Dla marek oznacza to niższe koszty wysyłki i pakowania, a także mniejszy wpływ na środowisko – wszystkie produkty trafiają do klienta w jednej przesyłce, a ewentualne zwroty wracają w tym samym pudełku – dodaje Paweł.
– Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest ZEOS Fulfillment – logistyka wielokanałowa. W tym modelu partner w pełni integruje się z naszym systemem logistycznym, a my realizujemy zamówienia nie tylko z Zalando, ale także z innych kanałów sprzedaży marki – takich jak własny sklep internetowy, ABOUT YOU czy inne platformy z branży mody i lifestyle’u.
Firmy, które podjęły już współpracę z Zalando w Polsce, wybrały tę platformę przede wszystkim ze względu na wsparcie w budowaniu bazy klientów, obsłudze wysyłek i zwrotów, zarządzaniu zamówieniami oraz wsparcie marketingowe.
Europejska ekspansja jeszcze nigdy nie była tak łatwa jak teraz. „Fashion i lifestyle to kategorie, które nie mają granic”
Lifestyle i fashion uznawane są za sektor „worldwide”, którego międzynarodowy potencjał ekspansji jest ogromny. Ponad połowa polskich firm sprzedających online prowadzi sprzedaż za granicą. Co więcej, ekspansja zagraniczna w wielu przypadkach jest decyzją relatywnie nową. W ramach raportu “Polska na europejskim wybiegu” zrealizowanym na zlecenie Zalando, przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab oraz redakcję Polityki Insight, 40% firm uruchomiło handel poza krajem w ciągu ostatnich trzech lat.
Z analiz wynika, że zdecydowana większość marek, które są obecne za granicą, chce dalej rozwijać się na zagranicznych rynkach. Polscy przedsiębiorcy planują działania i inwestycje w wielu obszarach transgranicznego e-handlu, aby jeszcze wzmocnić proces sprzedaży poza krajem.
Co czwarta firma zapowiada inwestycje związane ze sprzedażą internetową. Najczęściej wymienianymi kierunkami potencjalnej dalszej ekspansji są polscy bezpośredni sąsiedzi – Czechy i Niemcy, a także Francja, Belgia i Holandia.
Poza wyraźnymi korzyściami z ekspansji zagranicznej polskie marki modowe widzą też wyzwania – rosnące wymagania klientów czy skomplikowana polityka podatkowa to dwie najczęściej wybierane odpowiedzi. W tym miejscu warto wspomnieć także o logistyce. Aż 25% firm obawia się, że logistyka zamówień i jej realizacja może stanąć na drodze do realizacji planów ekspansji międzynarodowej.
W tym momencie pomocna jest infrastruktura, którą dysponuje Zalando i know-how, którymi firma dzieli się z firmami. Polscy przedsiębiorcy mocno akcentują także pomoc Zalando w gromadzeniu danych i całej analityce biznesowej – dla co piątej marki ten obszar jest kluczowym powodem obecnego lub planowanego partnerstwa z platformą.
https://corporate.zalando.com/en/about-us/what-we-do/zalando-logistics
https://corporate.zalando.com/en/technology/productizing-zalandos-capabilities-introducing-zeos
Komentarze