Brak muzyki i przyciemnione światła – już tyle wystarczy, by ułatwić osobom wysoko wrażliwym wykonywanie codziennych czynności takich jak zakupy. Z myślą o takich osobach szczecińskie centra handlowe – Galaxy i Outlet Park – wprowadziły specjalne „godziny ciszy”. Obowiązują one w każdy wtorek w godz. 15:00-18:00.
Centrum handlowo-rozrywkowe Galaxy oraz Outlet Park Szczecin wprowadziły kilka godzin w tygodniu, podczas których wyłączana jest muzyka, a komunikaty głosowe są ograniczone do minimum. Wszędzie, gdzie to możliwe, przygaszane są też światła. Celem akcji jest nie tylko zwrócenie uwagi na problem odbierania otoczenia przez osoby o wysokiej wrażliwości, lecz przede wszystkim stworzenie przyjaznych warunków, w których bez obaw będą one mogły zrobić zakupy.
„Chcemy, aby wszyscy klienci czuli się u nas komfortowo”
Jak podaje Fundacja Synapsis, zaburzenia integracji sensorycznej występują bardzo często u osób w spektrum autyzmu, ale nadwrażliwość na bodźce może dotyczyć też osób np. cierpiących na migrenę lub wysoko wrażliwych. Pewne bodźce dotykowe, słuchowe, wzrokowe czy zapachowe napływające ze środowiska są odbierane przez nie jako zbyt silne. W efekcie ostre światło, głośne dźwięki, zatłoczone pomieszczenia czy intensywne zapachy mogą dezorganizować, rozpraszać uwagę, wywołać niepokój, a nawet powodować ból. Warto więc wprowadzać rozwiązania, które pomogą tym osobom w komfortowym zaspokajaniu podstawowych potrzeb.
– Chcemy, aby wszyscy klienci czuli się u nas komfortowo. Dlatego zdecydowaliśmy się na wdrożenie projektu, do którego sukcesywnie dołączają nasi najemcy. Wraz z początkiem maja podczas robienia zakupów osoby wysoko wrażliwe mogą skupić się wyłącznie na liście zakupów, nie obawiając się ekspozycji na trudne dla nich bodźce – mówi Agnieszka Pilarska, dyrektor Outlet Park Szczecin.
„Godziny ciszy” miały okazję już się sprawdzić
Działania wdrożone przez Outlet Park są kontynuacją dobrej praktyki, która doskonale sprawdza się w Galaxy (oba centra należą do EPP, największego właściciela centrów handlowych w Polsce). Tu „godziny ciszy” funkcjonują bowiem od kilku miesięcy.
– Do działania zainspirował nas hipermarket w naszym obiekcie, który jako pierwszy zaoferował swoim klientom unikającym zbyt dużej ilości bodźców możliwość zakupów w przyjaznym ich zmysłom środowisku. Taka postawa jest warta naśladowania – przyznaje Monika Gogacz, dyrektor Galaxy. – Zmniejszamy więc intensywność oświetlenia w pasażach i wyłączamy muzykę w obiekcie w godzinach trwania akcji. Projekt wpisuje się w filozofię działania firmy EPP, która podejmuje liczne i różnorodne działania na rzecz lokalnych społeczności oraz wprowadza rozwiązania sprzyjające przyjaznym zakupom.
„Godziny ciszy” obowiązują w każdy wtorek w godzinach 15-18.
Komentarze
11