Edukują, rozwijają i namawiają, by nigdy nie przestawać myśleć o poszerzaniu swoich kompetencji i zdobywaniu wiedzy. – W każdym momencie życia można zacząć naukę, a u nas także w każdej chwili. Statystyki pokazują, że coraz więcej jest studentów weekendowych. To są osoby, które chcą łączyć naukę z pracą zawodową. Często chodzi o podnoszenie kompetencji i przebranżowienie – mówi prof. Justyna Osuch-Mallett, rektor Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu.

„Do łask wracają takie kierunki jak ekonomia, zarządzanie, matematyka, fizyka”

Zachodniopomorska Szkoła Biznesu jest partnerem programu „Hej Szczecin! Jest piątek!”. Co tydzień eksperci uczelni odwiedzali nasze studio, by rozmawiać o aktualnych tematach gospodarczych i zgłębiać zagadnienia akademickie, które na co dzień poruszane są w murach szkoły. Była mowa m.in. o kompetencjach przyszłości, higienie cyfrowej, a także marketingu, handlu i usługach.

– Obecnie musimy przygotowywać ludzi do prac, których jeszcze nie ma. Musimy skupiać się na umiejętnościach transferowanych, czyli takich, które można wykorzystać w każdej branży i na każdym stanowisku. Jest to chociażby myślenie krytyczne w połączeniu z nowoczesną technologią. W tej chwili do łask wracają takie kierunki jak ekonomia, zarządzanie, matematyka, fizyka, czyli wszystkie uniwersalne – mówi prof. Justyna Osuch-Mallett, rektor Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu. 

W jednym z odcinków poruszyliśmy temat start-upów. 

– Żyjemy w erze start-upów. Pierwsze zajęcia na uczelni to właśnie ich zakładanie. Prowadzenie start-upu zawsze wiązało się z ryzykiem, że nie wyjdzie, że go przepalimy. Obecnie w erze sztucznej inteligencji mamy możliwość robić szybkie prototypy, eksperymenty rynkowe. Czas procesu zmniejsza się z miesięcy do godzin, a koszty maleją nie do porównania. Jeśli chodzi o to, czym start-up różni się od tradycyjnej firmy, to wprowadza jakiś nowy produkt czy usługę. Co więcej start-upy działają na dużą skalę, nie tylko regionalnie, ale od razu w skali całego kraju – tłumaczy Hubert Dyba, wykładowca Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu.

Wiedzą wszystko o handlu i marketingu 

Tematy, które zawsze interesują naszych czytelników i widzów, a jednocześnie są mocno zgłębiane przez ekspertów Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, dotyczą handlu, usług oraz marketingu.

– Szczyt w handlu zaczyna się w Black Friday, a kończy na świętach. Z punktu widzenia gospodarczego w tym czasie handel rozkwita i przedsiębiorcy zarabiają, a z punktu widzenia socjologicznego zakupy są formą rozrywki, a nawet zacieśniania więzi. Nie hejtujmy z góry, że kupowanie jest złe, tylko podchodźmy do tego z rozsądkiem i rozpatrujmy pod różnym kątem. Chciałam jeszcze zaznaczyć, że Polacy coraz więcej analizują i planują swoje zakupy, także właśnie w okresie zniżkowym. To proces, ale jesteśmy na dobrej drodze – mówi Ewelina Świergiel, dziekan Wydziału ZPSB w Stargardzie.

– W marketingu jest coś takiego jak cykl życia produktu. Targowiska są w fazie spadku, ale to nie oznacza, że mają się zwijać. W tej fazie mamy takie produkty czy miejsca, które nazywamy złotymi dziadkami. Oznacza to, że świetnie odnalazły swoją przestrzeń w zupełnie innej rzeczywistości. Oczywiście targowisko od centrum handlowego różni się też ceną, pośpiechem, ilością bodźców czy przede wszystkim jakością produktu – mówi rektor Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu.

Higiena cyfrowa to ważny temat. „To już sprawa międzypokoleniowa”

Podczas ostatniego wydania programu „Hej Szczecin! Jest piątek!” rozmawialiśmy o higienie cyfrowej. Przed nami wyjątkowo długie święta, ponieważ zaraz po Bożym Narodzeniu rozpoczyna się weekend, co może oznaczać, że dzieci i dorośli zostaną wręcz „wchłonięci” w multimedia.

– 14 dni wolnego na święta i mnóstwo marzeń-prezentów pod choinkę. W tym roku w tej sferze pragnień królują prezenty niematerialne jak modyfikacje w grze, doładowania online, czy „skórki”, także w grach. Oczywiście do tego w parze bardzo często idą marzenia o nowym komputerze, tablecie czy innych nowinkach technologicznych – mówi dr Dorota Dżega-Pietruszkiewicz, ekspertka ds. cyfrowej transformacji w edukacji i biznesie, prorektor ds. rozwoju Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu. – W kwestii higieny cyfrowej przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że dotyczy całego przekroju wiekowego naszego społeczeństwa. I tutaj nie ma szybkiego przepisu na poprawę. Higiena cyfrowa to budowanie podstaw, samoświadomości. Wyzwaniem jest czas spędzany przed ekranami czy to w pracy, szkole czy w domu. Uważam, że rodziny powinny przede wszystkim postawić na wspólnie spędzany czas i wprowadzanie dobrych wzorców, aby budować zdrowe nawyki.