Na podobnych zasadach kupiono od Modertrans Poznań elementy do tramwajów Moderus Beta, które potem były montowane w szczecińskich warsztatach. Teraz zamówienie obejmuje tramwaje dwukierunkowe, wyposażone w kabiny pasażerskie na obu końcach i drzwi z obu stron.
Jak będą wyglądać nowe pojazdy?
Tramwaje będą miały 28 metrów długości. Miejsc siedzących zaplanowano 40, plus 4-6 siedzeń uchylnych. Łącznie pojazdy będą mogły przewozić maksymalnie 196 osób. Udział niskiej podłogi ma wynosić 25%. Przedział pasażerski i kabiny motorniczego zostaną wyposażone w system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania.
Zaplanowano dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego w części niskopodłogowej oraz dwie platformy ułatwiające wjazd na wózkach inwalidzkich (po jednej dla każdego kierunku jazdy). W każdym członie przedziału pasażerskiego będą zainstalowane po dwa gniazda zasilające typu USB do ładowania telefonu komórkowego. Częścią wyposażenia będzie system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy) oraz monitoring wewnętrzny i zewnętrzny.
Na początek 2, ale prawdopodobnie będą 4
Po podpisaniu umowy, Modertrans Poznań będzie miał 180 dni na dostarczenie pierwszego kompletu nadwozi, elementów podzespołów, wyposażenia, części mechanicznych i elektrycznych niezbędnych do montażu pojazdu przez pracowników Tramwajów Szczecińskich. Samo składanie tramwaju w szczecińskich warsztatach może zająć około 2 miesiące. Drugi komplet musi dotrzeć w czasie 240 dni. Wykonawca zobowiązany jest też dostarczyć niezbędne specjalistyczne wyposażenia obsługowo – naprawcze i przeprowadzić szkolenia dla pracowników. Gwarancja na każdy zmontowany tramwaj (w tym powłoki lakiernicze) wynosić będzie 5 lat, a na konstrukcję 10 lat.
Tramwaje Szczecińskie mogą zwiększyć zamówienie w Modertrans Poznań o kolejne dwa takie częściowo niskopodłogowe tramwaje dwukierunkowe. Już pojawiają się zapowiedzi, że miejska spółka będzie chciała skorzystać z tej opcji.
Przydadzą się podczas remontów i nie tylko
Tramwaje dwukierunkowe mają być przydatne podczas remontów, gdy trasa ulega skróceniu, lub przy ograniczonej możliwości utworzenia pętli. Są cięższe i zapewniają mniej miejsc niż podobnej długości klasyczne tramwaje, ale za to nie potrzebują pętli na końcu swojej trasy, wystarczy tzw. krańcówka (układ dwóch torów z rozjazdem). Jak będą wykorzystywane w Szczecinie?
– Tramwaj dwukierunkowy będzie wykorzystany w różnym zakresie - remonty, dedykowane fragmenty sieci lub do obsługi bieżącego ruchu, zamiennie z jednostkami jednokierunkowymi – informuje Paulina Łątka z Urzędu Miasta.
Komentarze
13