Jedyny dojazd na Deptak Bogusława możliwy jest od strony placu Zamenhofa, gdzie zainstalowano automatycznie otwierany i zamykany w określonych godzinach słupek. Obecnie obowiązująca organizacja ruchu dopuszcza wjazd przez 6 godzin (w godz. 8-14) od poniedziałku do piątku.
Jest jednak pewne „ale”.
„Niszczą tę reprezentacyjną przestrzeń”
– W praktyce obserwujemy ciągłe nadużycia, gdzie samochody osobowe, często niemające nic wspólnego z dostawą, wjeżdżają na deptak i parkują tam przez wiele godzin, paraliżując ruch pieszy i rowerowy oraz niszcząc tę reprezentacyjną przestrzeń – alarmują radni Przemysław Słowik i Andrzej Radziwinowicz.
– Część pojazdów pozostaje na deptaku znacznie dłużej, co skutkuje faktycznym wykorzystaniem tej przestrzeni jako nielegalnego parkingu oraz sposobu na uniknięcie opłat w strefie płatnego parkowania – informuje radny Marek Duklanowski. – Sytuacja ta ogranicza przestrzeń pieszym, negatywnie wpływa na estetykę i bezpieczeństwo tego miejsca, a także stoi w sprzeczności z charakterem deptaka, który powinien być wolny od ruchu samochodowego.
Radni Słowik i Radziwinowicz krytykują przy tym, że pozwalanie na „samochodozę” w sercu miasta jest „nieakceptowalne i świadczy o rażącym zaniedbaniu obowiązków zarządcy”. Od 2008 roku rolę tę pełni Szczecińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego.
Będą zmiany, z możliwością wprowadzenia kolejnych ograniczeń
Jak informuje zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera, czas wjazdu na deptak został wydłużony do 6 godzin z powodu prac związanych z budową nowych ogródków gastronomicznych. Trzy są już gotowe, a pozostałe są na etapie uzyskiwania pozwoleń na budowę lub opracowywania dokumentacji projektowej.
Po zakończeniu tych prac, zasady wjazdu mają ulec zmianie. „Planuje się ograniczenie wjazdu wyłącznie do celów dostawczych, maksymalnie do 4 godzin dziennie” – informuje Michał Przepiera.
Nowy harmonogram ma zostać wprowadzony nie później niż do końca lutego 2026 roku. Jest również pomysł, aby Straż Miejska monitorowała utrzymanie porządku na deptaku – obecnie większość interwencji dotyczy utrudniania ruchu oraz blokowania wjazdu lub wyjazdu.
Dodatkowo Szczecińskie TBS współpracuje z Wydziałem Gospodarki Komunalnej oraz Zarządem Dróg i Transportu Miejskiego w sprawie montażu stałych elementów ograniczających wjazd.
„Z możliwością wprowadzenia dalszych ograniczeń, jeśli zajdzie taka potrzeba” – zaznacza zastępca prezydenta Szczecina.
Komentarze