Firmy MAN i Solaris są zainteresowane dostarczeniem sześciu, a być może nawet dwunastu, niskopodłogowych autobusów hybrydowych dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”. Ich oczekiwania finansowe okazują się jednak wyższe niż przewidziała miejska spółka.

Pierwszy przetarg unieważniono ze względu na oferty przewyższające budżet zaplanowany przez zamawiającego. Podobnie może skończyć się drugie podejście, choć skorygowano zasady.

– Zamawiający nieco zmienił kryteria oceny. Zwiększył wagę długości gwarancji z 15 do 20 procent oraz wyeliminował kryterium „rodzaj zawieszenie (zależne, niezależne)” o wadze 5 procent – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy SPAK.

Brakuje ponad półtora miliona złotych

Przypomnijmy, że miasto chce zapłacić za sześć nowych autobusów maksymalnie 16,2 mln zł. Zapisano też możliwość skorzystania z opcji zamówienia 12 pojazdów, co kosztowałoby 32,4 mln zł.

Tymczasem spółka Solaris Bus & Coach zaproponowała 17,8 mln zł (za sześć sztuk) i 35,7 mln zł (za dwanaście pojazdów). To mniej niż w pierwszym przetargu (19 mln zł i 38 mln zł), ale wciąż powyżej progu założonego przez miasto.

Natomiast spółka MAN zwiększyła swoje oczekiwania finansowe. Wcześniej proponowała 17,7 mln zł i 35,5 mln zł. Teraz to odpowiednio 17,9 mln zł i 35,8 mln zł.

– O wynikach aktualnego postępowania komisja przetargowa poinformuje po przeanalizowaniu ofert – mówi Wojciech Jachim.

Poza ceną (60 procent wartości oceny), liczy się też długość gwarancji (20 procent), liczba miejsc pasażerskich (10 procent) oraz zużycie paliwa (10 procent.

Jak mają wyglądać nowe autobusy? Kiedy przyjadą?

Miejska spółka ma czas na rozstrzygnięcie przetargu do 9 lutego. Jeśli zostanie wyłoniony zwycięzca, będzie zobowiązany do dostarczenia autobusów w 550 dni od dnia zawarcia umowy. Zamawiający ma pół roku na decyzję, czy skorzysta z opcji domówienia dodatkowych sześciu pojazdów.

Nowe autobusy muszą mieć około 18 metrów długości i zabierać co najmniej 130 osób, w tym minimum 40 na miejscach siedzących oraz minimum 12 dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Poza 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężny, wymagany jest dodatkowy silnik elektryczny.

Częścią wyposażenia pojazdów będzie między innymi: klimatyzacja, ładowarki USB, oświetlenie LED, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, a także urządzenia zliczające potoki pasażerów.