Dwa lata od uruchomienia szczeciński Bike_S podwoił liczbę stacji i rowerów. W końcu z roweru miejskiego będą mogli skorzystać mieszkańcy prawobrzeża. Premierę rozbudowanego systemu zaplanowano na najbliższą sobotę. Poprzedzi ją 3-dniowa przerwa w działaniu Bike_S. Użytkowników czekają też inne zmiany.
W związku ze zmianą oprogramowania szczeciński rower miejski będzie nieczynny od 3 do 5 sierpnia. Przerwa w działaniu Bike_S rozpocznie się w środę, 3 sierpnia, o godz. 03:00 w nocy i potrwa do 6 sierpnia. W sobotę, minutę po północy, uaktywni się cały rozbudowany system Bike_S. Od tej pory do dyspozycji mieszkańców będą 82 stacje i 702 rowery - 29 nowych stacji zacznie działać na prawobrzeżu, 14 w dzielnicy Zachód i dwie w dzielnicy Północ.


Jak wypożyczymy nowe rowery?

- Nowe stacje i rowery różnią się od tych, które znamy, ale i nowe, i stare rowery będą wyposażone w adaptery umożliwiające parkowanie w obu typach stacji
– zaznacza Wojciech Jachim, rzecznik prasowy NiOL. Stare stacje będą funkcjonowały tak, jak wcześniej. Żeby wynająć rower trzeba będzie podejść do terminalu, uruchomić go i postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie. Zwrot roweru nastąpi poprzez włożenie trzpienia roweru do otworu w zamku.

W 45 nowych stacjach, uruchomionych przez Nextbike Polska, obowiązywać będą nowe zasady działania. Przy wypożyczaniu, trzeba podejść do terminalu i nacisnąć przycisk „Wypożycz”, zalogować się, podać PIN, a następnie numer roweru, który chcemy wynająć. Po tych operacjach zostanie on automatycznie zwolniony. Jeżeli rower jest zabezpieczony linką, należy odblokować go za pomocą otrzymanego kodu do zamka szyfrowego. W celu zwrócenia roweru, „wpinamy” go do elektrozamka. - Dwukrotny sygnał dźwiękowy potwierdzi, że zostało to zrobione prawidłowo. Jeśli nie ma wolnego miejsca w stacji, wystarczy przypiąć rower zamkiem szyfrowym do ucha wybranego stojaka lub innego roweru i przetasować cyfry – wyjaśnia Jachim. Następnie, należy podejść do stacji, nacisnąć przycisk „Zwrot” na terminalu i postępować zgodnie ze wskazówkami na wyświetlaczu lub zadzwonić na infolinię - 91 50 65 200.

Nowe loginy i PIN-y

Ważne zmiany dotyczą sposobu logowania. Loginem będzie teraz numer telefonu komórkowego użytkownika. - 5 sierpnia nowe 6-cyfrowe PIN-y zostaną rozesłane do użytkowników na ich numery komórkowe SMS-ami – mówi Jachim. Stare loginy i PIN-y stracą ważność. Co ważne, użytkownicy, którzy po zarejestrowaniu w Bike_S zmienili numer komórki, powinni zaktualizować numer telefonu na stronie Bike_S. Osoby, które podczas rejestracji wpisały stacjonarny numer telefonu bądź numer komórki operatora zagranicznego, proszone są o uaktualnienie danych w systemie i wpisanie aktualnej komórki polskiego operatora. Wszyscy, którzy z jakiegokolwiek powodu nie otrzymają SMS-a z nowym PIN-em, mają się kontaktować z infolinią, tel. 91 50 65 200.

Nowa infolinia, strona i aplikacja
Nowy numer infolinii to kolejna zmiana. Od 3 sierpnia całodobowa infolinia będzie czynna pod numerem 91 50 65 200. Jak zapowiada rzecznik, nalepki z nowym numerem pojawią się na wszystkich rowerach. Wraz ze startem rozbudowanego systemu uruchomiona zostanie także zaktualizowana strona internetowa Szczecińskiego Roweru Miejskiego (www.bikes-srm.pl). Do dyspozycji szczecińskich rowerzystów oddana zostanie też nowa aplikacja mobilna.

Ponadto, 6 sierpnia rozpoczną pracę dwie nowe „stare” stacje – przy Medicusie i na Turzynie. To efekt przegrupowania dwóch podwójnych stacji z I etapu Bike_S. - Przy okazji przesuniemy stację „Most Długi” na drugą stronę skrzyżowania (bliżej przystanków) i zmienimy jej nazwę na „Wyszyńskiego” - informuje rzecznik.

Zmiany w regulaminie
Ze względu na rozbudowę systemu zmieni się nieco regulamin. - W esemesowym komunikacie o wznowieniu pracy szczecińskiego roweru miejskiego każdy użytkownik otrzyma link do nowego regulaminu z informacją, że jeśli nie akceptuje zmian, powinien wykasować konto – zaznacza Jachim. - Zmiany mają charakter techniczny, nie dotyczą cennika ani ogólnych zasad funkcjonowania Bike_S.

I etap Bike_S został sfinansowany ze Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2014. 33 stacji i 360 rowerów pojawiło się na ulicach Szczecina w sierpniu 2014 roku. W trakcie dwóch pierwszych sezonów system został uzupełniony o dwie stacje (Rondo Uniwersyteckie i Jezioro Słoneczne). Stacje, rowery, oprogramowanie dostarczyła firma BikeU. II etap to 29 stacji na prawobrzeżu, 14 w dzielnicy Zachód i dwie w dzielnicy Północ. Rozbudowa Bike_S na prawobrzeżu została sfinansowana z budżetu Szczecina. Środki na sfinansowanie stacji i rowerów w dzielnicach Zachód i Północ pochodzą ze Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2016. Do przetargu na rozbudowę Bike_S (II etap) zgłosiło się trzech wykonawców, w tym konsorcjum BikeU i Homeport. Wygrała firma Nextbike Polska sp. z o.o., która zobowiązała się dostarczyć nowe stacje i rowery za kwotę 4 178 678 zł. Nextbike Polska funkcjonuje w 13 polskich miastach, m.in.: Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach, Lublinie, Białymstoku i Opolu.