4 dni, 20 wydarzeń, ponad 70 artystów z Polski, Francji i Korei Południowej. Wydarzanie kulturalne, którego nie wolno przegapić już w przyszłym tygodniu w Szczecinie.
Prolog 55. Kontrapunktu rozegra się między 10 a 13 września 2020. Główną sceną będą przestrzenie Centrum Euroregionu Stara Rzeźnia, a wydarzenia plenerowe zaplanowano na placu Solidarności oraz na placu przy Nabrzeżu Starówka na Łasztowni.
Co nas czeka?
W programie znajdziemy odwołanie do historii Kontrapunktu. Spektakl „Carmen Funebre” był grany na festiwalu ponad 20 lat temu. Powstał jako hołd dla ofiar i bohaterów wojen byłej Jugosławii. W tym roku – historia lubi się powtarzać – będzie wyrazem solidarności z Białorusinami. Spektakl odbędzie się na na Placu Solidarności, na tle Filharmonii im. M. Karłowicza, której gmach zostanie podświetlony w barwach flagi Białorusi.
Z pewnością intrygujący będzie plenerowy pokaz formacji Galmae z Korei Południowej. Ich „To nie tam, to tamtędy” to swoiste badanie zachowania tłumu. Powstanie kilkudziesięciometrowa plątanina, a zadaniem widzów będzie rozplątanie sznurków, które niczym problemy współczesnego świata, wydają się być nie do rozwiązania. Czy finałowe spalenie motków oczyści nas i będzie nasz katharsis?
Kolejny gość – Olivier de Sagazan, wybitny performer – zaprezentuje słynny i wielokrotnie nagradzany spektakl „Transfiguration”. Używając ziemi, farby, gliny spróbuje przejść metamorfozę.
„W stronę słońca” – przedstawienie kierowane do najmłodszych widów – pomoże w oswajaniu dzieci z perspektywą odchodzenia. Wykorzystywane w spektaklu wyjątkowe lalki, wzbudzą podziw zarówno w małych, jak i dużych.
„Młodzież bez Boga” miało być w Berlinie, będzie online. W sobotę będzie możliwość konferencyjnego połączenie z twórcami spektaklu. Spotkanie poprowadzi Tomasz Domagała, krytyk teatralny. Na jego blogu będzie również można przeczytać codziennie publikowane wpisy z przemyśleniami na temat Prologu.
Nie zabraknie Kontrabandy – grupa artystów i wolontariuszy, która w przestrzeni miejskiej będzie promować wydarzenie.
Teatr dokumentalny
Widzowie Prologu będą mieli okazję obejrzeć pięć spektakli stworzonych w ramach projektu instytutu im. Jerzego Grotowskiego. „Teatr na faktach” to tworzenie wręcz z dziennikarską precyzją scenariusza na podstawie prowadzonych rozmów. – To jeden z najbardziej udanych projektów instytutowych w ostatnich latach. Żadne słowo, które jest później wypowiedziane na scenie, nie jest słowem dopisanym. Każde musi paść z ust prawdziwych bohaterów tych wydarzeń – tłumaczy Marek Sztark, dyrektor przeglądu. Choć ta forma przekazu nie jest szeroko znana w Polsce, na świecie jest niezwykle popularna. „Hercia” rozprawia o śmierci, jej pojmowaniu i pojednaniu z nią. „Korpo_racje” przekaże prawdę o bezlitosnym, nienasyconym biznesie. „Kwarantanna” opowie historie o zmaganiu się z życiem w zamknięciu i doświadczeniu izolacji związanej z pandemią.
„Paraliż. Sprawa Igora Stachowiaka” przedstawi sprawę zatrzymanego przez dwa dwuosobowe patrole policji, gwałtownie obezwładnionego, duszonego i rażonego paralizatorem dwudziestopięcioletniego Igora.
„Zjemy Wasze dzieci. Z cebulą” to ważny wgląd w opowieści osób LGBT. Już teraz – patrząc na sprzedaż biletów – można stwierdzić, że spektakl cieszy się ogromnym zainteresowanie. Każdego dnia po tych spektaklach organizowane będą spotkania z twórcami. Jak twierdzą organizatorzy Prologu, teatr dokumentalny wymaga dopowiedzenia, wsłuchania się w widza, informacji zwrotnej.
– Teatr żyje. Co prawda dał się zamknąć w kwarantannie, ale przeżył i powraca – mówi zastępca prezydenta Szczecina, Krzysztof Soska. – W przypadku żadnego Kontrapunktu nie spotykaliśmy się tak często. Życie ułożyło własne scenariusze i musieliśmy się do nich dostosować. Prolog jest pokazaniem, że szukaliśmy rozwiązań. Ten rok na pewno jest punktem zwrotnym. Mam nadzieję, że będzie w dobrą stronę.
Bilety oraz wejściówki dostępne on-line na ww.bilety.fm oraz stacjonarnie w punkcie Bilety.fm w CIKiT w Zamku Książąt Pomorskich.
Komentarze
1