Na początku mowa była o drugim kwartale, potem o końcu roku, a teraz „konkretnego terminu nie można wskazać”. „Nie martwiłoby mnie to, bo przecież w międzyczasie trwają prace nad Mostem Kłodnym i Teatrem Współczesnym, gdybym widziała zapis w budżecie na 2026 rok związany z konkursem” – komentuje architekt Aleksandra Kopińska-Szykuć.

W lutym 2026 roku miną 2 lata, od kiedy miasto przekazało informację o konkursie na projekt bulwaru Chrobrego. Do zmiany decyzji (pierwotnie miał zostać ogłoszony przetarg) doszło za sprawą Archiwolty współorganizowanej przez redakcję wSzczecinie.pl i prowadzonej przez architekt Aleksandrę Kopińską-Szykuć. 

Trwa porządkowanie i uzgadnianie

– Czas, który upłynął od deklaracji pana prezydenta odnośnie konkursu, do dziś jest długi. Nie martwiłoby mnie to, bo przecież w międzyczasie trwają prace nad Mostem Kłodnym i Teatrem Współczesnym, gdybym widziała zapis w budżecie na 2026 rok związany z konkursem. W tym momencie go nie widzę i podczas weryfikacji w SIM potwierdziłam, że go nie ma. Jednocześnie zapewniono mnie, że konkurs w przyszłym roku powinien się odbyć – komentuje Aleksandra Kopińska-Szykuć.

Jak informuje zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera, najpierw rozstrzygnięty zostanie konkurs na projekt siedziby Teatru Współczesnego, a dopiero potem ogłoszony zostanie konkurs na projekt bulwaru Chrobrego.

Co to oznacza w praktyce? Że najwcześniej zostanie ogłoszony na przełomie marca/kwietnia 2026 roku. Za przygotowanie i przeprowadzenie konkursu będzie odpowiedzialna miejska spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie, a projekty będą mogli przedstawić architekci z całego świata.

„Nie znalazłam cienia refleksji na ten temat”

Jak zwraca uwagę Aleksandra Kopińska-Szykuć, ważną sprawą przy konkursie są wytyczne, które powinny uwzględniać kwestie użytkowe i obronnościowe.

– Zwracali na nie uwagę goście programu Archiwolta, ale nie znalazłam cienia refleksji na ten temat podczas wywiadu z Architektem Miasta. A właściwe wytyczne i kompetentne jury to podstawa dobrego konkursu, a co za tym idzie realizacji – podkreśla.

To ostatni fragment z ponad 4 kilometrów szczecińskich nabrzeży, który od lat czeka na remont. Właścicielem bulwaru Chrobrego jest miejska spółka Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia. Ile może kosztować przebudowa? Tego miasto też na razie nie wie.

– Szacowanie kwoty na przebudowę nabrzeża odbędzie się w ramach opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej – informuje rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji Piotr Zieliński.

Nie zacumują tutaj wycieczkowce

Przypomnijmy, że wraz z ogłoszeniem powrotu bulwaru Chrobrego do zasobów miasta, magistrat pochwalił się koncepcją zagospodarowania części nabrzeża według projektantów z zespołu Bohdana Baya.

Na wizualizacjach widzimy, jak może zmienić się otoczenie bulwaru w kontekście planowanej przebudowy układu drogowego. Jest Most Kłodny, łączący centrum z Łasztownią, nie ma za to wyburzanych już łącznic Trasy Zamkowej. Widzimy również pawilony handlowo-usługowe, w tym foodcourt pn. „Hala Chrobrego”.

Przy wyremontowanym bulwarze Chrobrego nie będą mogły za to cumować duże wycieczkowce. Odrzucono także możliwość cumowania cruiserów, ponieważ te mają się mieć dużo lepiej w okolicach nabrzeża Bułgarskiego.