Lokalizacja postoju taksówek przy dworcu PKP utrudnia pasażerom dostęp do nich – uważa Paweł Bartnik, przewodniczący klubu radnych Platformy Obywatelskiej. - Do czasu kompleksowej przebudowy układu drogowego na tym odcinku ul. Kolumba nie przewiduje się zmian – odpowiada magistrat. Tymczasem taksówkarze stale zajmują miejsca do krótkiego postoju (do 1 minuty) oznaczone jako Kiss&Ride.
Radny Bartnik o zmianę organizacji ruchu taksówek przed dworcem walczy już od ponad roku. Na razie kończy się na „korespondencji” z Marcinem Pawlickim, zastępcą prezydenta Szczecina, który odpowiada na kolejne interpelacje dotyczącego tego tematu.

„Postój taksówek przy dworcu PKP Szczecin Główny jest umiejscowiony w miejscu, który powoduje, że wychodzący przyjezdni nie widzą oczekujących taksówek, gdyż są przysłonięte autobusami i bardzo oddalone od głównego wejścia [na wprost ruchomych schodów – red.]. Proszę o zastanowienie się, czy istnieje możliwość umiejscowienia postoju zaraz przy wyjściu i zastosowanie oświetlenia tak, aby wolne miejsca były uzupełniane z dalszego parkingu (wzorem np. postojów na lotniskach)” – proponował radny Bartnik w pierwszym piśmie z marca 2017 r.

Taksówki trudno dostępne?

Podobne argumenty padały w kolejnych interpelacjach przewodniczącego klubu radnych PO. W ostatniej, z 27 marca 2018 r., zarzuca urzędnikom antyobywatelskie działanie.

„Ponownie proszę o przeanalizowanie organizacji ruchu taksówek przy dworcu PKP. Moje dotychczasowe prośby, które miały poprawić dostępność do taksówek spotkały się z niezrozumieniem, a taksówkarze stali się ofiarami akcji straży miejskiej i policji, które karały ich mandatami, a nawet kolegium.

Ten sposób rozwiązania problemu jest antyobywatelski. Pokazuje on tylko wszechwładzę urzędników, którzy mówią nie bo nie.

Przepraszam, że użyje niemodnego dziś słowa - służebność, która wymaga zrealizowania rozwiązania w dialogu z mieszkańcami” – napisał radny Bartnik.

Nie planuje się zmian


W odpowiedzi magistrat powtarza od miesięcy te same argumenty. Przypomina, że wprowadzono w tym miejscu organizację ruchu ze strefami dla różnych użytkowników (autobusy, taksówki, samochody osobowe), nie zmieniając dawnej lokalizacji postoju. Zwraca również uwagę na to, że taksówkarze bardzo często nie przestrzegają w tym miejscu istniejącego oznakowania drogowego. Zwłaszcza zatrzymując się nagminnie na dużo dłużej niż minutę w zatoczce Kiss&Ride przed głównym wejściem.

„W odpowiedzi na Pana kolejną interpelację (2493) dot. postoju TAXI w ciągu ul. Kolumba w Szczecinie po raz kolejny uprzejmie informuję co następuje.

Sporządzając organizację ruchu w ciągu ul. Kolumba w rejonie Dworca Głównego PKP wprowadzono strefy dla różnych użytkowników ruchu. Między innymi powstały strefy postoju TAXI, przystanków komunikacji miejskiej, miejsc postojowych dla ogółu Mieszkańców oraz na wnioski pasażerów, jak i środowisk taksówkarskich miejsca postojowe w zatoce służące do krótkotrwałego zatrzymania celem chwilowej obsługi pasażerów.

Obecna sytuacja objawiająca się postojem pojazdów TAXI jest spowodowana brakiem przestrzegania przez kierujących ww. pojazdami istniejącego oznakowania drogowego.
Wielokrotnie obserwowano postój ww. pojazdów w miejscach niedozwolonych tj. przed przejściami dla pieszych w opisywanej zatoczce czy ogólnodostępnych miejscach parkingowych, a nawet przystankach autobusowych mimo wyznaczonego postoju „TAXI”.

Pragnę zauważyć, iż lokalizacja istniejącego postoju TAXI nie zmieniła się od wielu lat i wystarcza na postój 10 taksówek. Należy też zauważyć, iż nie jest to jedyny postój w tym rejonie. Postoje TAXI wyznaczone zostały również w ciągu ul. Owocowej i ul. 3 maja.

Proszę wziąć również pod uwagę, iż zmiana lokalizacji przystanków autobusowej komunikacji miejskiej w rejonie ul. Kolumba umożliwiła zwiększenie miejsc postojowych
w ciągu ul. Kolumba pod kładką, co również wykorzystywane jest przez kierujących taksówkami.

Celem lepszej obsługi pasażerów przez m.in. pojazdy TAXI stworzona została przed głównym wejściem zatoka służąca do chwilowego zatrzymania, wprowadzona na wniosek Mieszkańców oraz taksówkarzy argumentujących o braku możliwości chwilowego postoju celem wysadzenia bądź odbioru pasażera. Prowadzone obserwacje wskazują jednoznacznie, iż zatoka ta jest całkowicie zastawiana na okres dłuższy niż 1 minutę w szczególności przez taksówkarzy niezrzeszonych w żadnej korporacji, co powoduje utrudnienia innym taksówkarzom i Mieszkańcom.

Odnośnie represjonowania kierujących informuję więc, iż często postój odbywa się w miejscach niedozwolonych przed przejściami dla pieszych, w miejscach uniemożliwiających wjazd bądź wyjazd na inne miejsca postojowe czy w ww. zatoce.

Zachowanie takie nie może wiec pozostać zignorowane, gdyż sprowadza zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednocześnie informuję, iż do czasu kompleksowej przebudowy układu drogowego w ciągu omawianego odcinka ul. Kolumba nie planuje się wprowadzenia zmian w organizacji ruchu z uwagi na jedyny w tym miejscu postój TAXI i brak przestrzeni do wprowadzenia kolejnego” – odpowiada Marcin Pawlicki, zastępca prezydenta Szczecina.