Dynamiczny rozwój gospodarczy i wszelkie plany przedsiębiorców w minionym właśnie roku 2020 zostały dość nagle zatrzymane przez pandemię koronawirusa. Dla Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości zaistniała sytuacja okazała się próbą sił, z którą instytucja świetnie sobie poradziła. „Pokazaliśmy, że w tak trudnym okresie potrafimy efektywnie pomagać przedsiębiorcom”.

W minionym roku Polska Fundacja Przedsiębiorczości rozdysponowała ponad 350 milionów złotych na pożyczki, co przełożyło się na wsparcie 1300 firm z sektora MŚP.

– To dwukrotnie więcej niż w rekordowym 2019 roku. Uwolniony został olbrzymi potencjał ludzi w Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Pokazaliśmy, że w tak trudnym okresie potrafimy efektywnie pomagać przedsiębiorcom, będąc uznanym partnerem dla BGK oraz lokalnych instytucji – mówi Marcin Pawłowski, Prezes Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości

6 mln dotacji na szkolenia i kursy

Rok 2020 to dla Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości najbardziej dynamiczny czas w historii. Z jednej strony organizacja przechodziła wewnętrzne zmiany: wprowadzono nową strategię na lata 2020-2025, z drugiej sytuacja gospodarcza spowodowała, że instytucja znalazła się na pierwszym froncie gospodarczej walki z pandemią koronawirusa.

– Ten rok to duże wsparcie przedsiębiorców w zakresie kapitału obrotowego, który w wielu obszarach gospodarki był potrzebny i pomógł przetrwać firmom. Rozdysponowano 200 milionów złotych na pożyczki płynnościowe. Otwieramy się na nowe podmioty, nowych klientów, chcemy wspierać nie tylko MŚP, ale również organizacje, samorządy, spółdzielnie, wspólnoty. Wchodzimy na rynek z nową ofertą w ramach Funduszu Dostępności, który ma pomagać najbardziej potrzebującym. Kontynuujemy ofertę udzielania pożyczek inwestycyjnych, profilowanych oraz dla osób rozpoczynających działalność – mówi Pawłowski. – W 2020 roku byliśmy aktywnym graczem w oferowaniu usług rozwojowych dla firm i ich pracowników. Mają oni możliwość skorzystania z 80% dofinansowania dotacji na szkolenia i kursy. W tym roku wypłaciliśmy ponad 6 mln dotacji i podnieśliśmy kompetencje ponad 1500 pracowników firm z Pomorza Zachodniego.

Szkolenia online i nowa platforma komunikacyjna zdały egzamin

W 2020 Polska Fundacja Przedsiębiorczości przygotowała zupełnie nową strategię szkolenia klientów. Z powodu pandemii niemożliwe było prowadzenie spotkań stacjonarnych. Program edukacyjny przeniósł się więc do sieci, co okazało się to prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Przeprowadzono ponad 200 szkoleń, webinarów i prezentacji. Jesienią wystartowały regularne programy publicystyczne z udziałem ekspertów. Fundacja przygotowuje także podcasty z udziałem przedsiębiorców.

– Podjęliśmy decyzję o stworzeniu nowoczesnej platformy szkoleniowej, dzięki której będziemy mieli okazję dotrzeć z wiedzą i nowymi umiejętnościami do dziesiątek tysięcy osób, oferując różnorodne cykle szkoleń zakończone przyznanym certyfikatem. Wszystko to odbywa się bezpłatnie w ramach misji edukacyjnej Fundacji. To inicjatywa nowoczesna, mam wrażenie, że najnowocześniejsza w Polsce. Baza merytoryczna dla przedsiębiorców, ale jednocześnie wielka wartość informacyjna – przyznaje Pawłowski.

Polska Fundacja Przedsiębiorczości aktywnie uczestniczy w procesie konsultowania inicjatyw ustawodawczych wspierających przedsiębiorców – zabiera głos podczas konsultacji organizowanych przez Ministerstwo Finansów, Bank Gospodarstwa Krajowego czy Federacje Przedsiębiorców Polskich, jak również współpracuje z Północną Izbą Gospodarczą w Szczecinie.

Rok 2021 również będzie rokiem walki

Wiele wskazuje na to, że rok 2021 również będzie czasem wielu gospodarczych wyzwań, a Polska Fundacja Przedsiębiorczości będzie musiała ramię w ramię dotrzymywać kroku przedsiębiorcom i ich oczekiwaniom. Jednym z filarów nowej strategii jest rozwój sieci oddziałów we wszystkich województwach.

– Chcemy być jak najbliżej przedsiębiorców, stąd 26 oddziałów i 50 specjalistów na terenie całego kraju. Efekty już widać, a to dopiero początek – komentuje prezes Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.