Do końca września powinna zapaść decyzja, czy żelbetowa konstrukcja zostanie zachowana i będzie w przyszłości częścią przystanku Szczecin Pogodno w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Wiata będzie musiała zostać jeśli trafi do wojewódzkiego rejestru zabytków. Postępowanie w tej sprawie jest w toku i ma być sfinalizowane do 30 września.

Przystanek kolejowy Szczecin Pogodno zostanie wkrótce przebudowany w ramach przygotowania infrastruktury dla SKM. Według pierwotnej koncepcji autorstwa PKP Polskie Linie Kolejowe SA, żelbetowa konstrukcja, która powstała w latach 70. XX wieku, miała zostać zastąpiona przez nową wiatę. Dlatego kilka miesięcy temu architekt Tomasz Sachanowicz zainicjował dyskusję o możliwości zachowania oryginalnego, pozginanego niczym origami zadaszenia, wykonanego z nagiego betonu.

W sprawę zaangażowali się też studenci i absolwenci architektury na WBiA ZUT - Igor Klyus, Krzysztof Żywucki i Sebastian Łabędź – którzy przygotowali koncepcję rewitalizacji zniszczonej wiaty i wizualizacje. Włączył się Wojewódzki Konserwator Zabytków, rozpoczynając postępowanie w sprawie wpisania tego obiektu do rejestru zabytków.

Czekają na decyzję konserwatora zabytków

Czy te działania wpłynęły na plany PKP PLK? Jednoznacznej odpowiedzi jeszcze nie ma, bo ostateczne decyzje wciąż nie zapadły.

- Ostatecznego projektu stacji Szczecin Pogodno jeszcze nie ma z uwagi na postępowanie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wiata została objęta postępowaniem dotyczącym wpisania obiektu do rejestru zabytków. Zachowanie betonowej konstrukcji wiaty zależy od decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – informuje Marta Burczyk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Okaże się 30 września

Wszystko powinno się rozstrzygnąć w ostatnich dniach września. Wtedy ma być jasne, czy wiata przystankowa wraz ze schodami zejściowymi z wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Mickiewicza stanie się zabytkiem.

- Gromadzone są materiały niezbędne do wydania decyzji w sprawie. Przewidywany termin zakończenia postępowania to 30 września br. – informuje Ewa Stanecka, Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Brutalistyczna konstrukcja betonowej wiaty na Pogodnie porównywana jest do architektury nieistniejącego już dworca w Katowicach. Prawdopodobnie zaprojektował ją w latach 70. Marek Uciechowski, architekt m.in. basenu Pogoni.

Chcą pamiątkę po dawnej stacji

Rada Osiedla Pogodno chce zachować jeszcze jedną pamiątkę z przygotowywanej do przebudowy stacji. Chodzi o charakterystyczną niebieską tablicę z napisem Szczecin Pogodno, która miałaby trafić na jeden z osiedlowych placów. PKP PLK zapowiada, że chętnie przekaże tę tablicę mieszkańcom.