Na nabrzeżach przy ul. Światowida powstają elementy konstrukcyjne, które trafią w okolice Tromsø, czyli do najdalej wysuniętej na północ części Norwegii. To inwestycja o charakterze międzynarodowym, z udziałem szczecińskich podmiotów, której generalnym wykonawcą jest czeska firma budowlana Metrostav.

Czesi realizują zlecenie na budowę nowej drogi w pobliżu Tromsø. Jej częścią będzie kilometrowy most belkowy nad fiordem, który zostanie osadzony na stalowych palach. Potrzebnych jest siedem przęseł, każde o wadze 870 ton.

Właśnie te elementy powstają w szczecińskiej Strefie Północ, na niewykorzystywanych przez lata nabrzeżach należących do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

– Cieszę się, że kolejne tereny w naszym porcie znalazły swoje przeznaczenie, są dobrze wykorzystywane i mogą służyć pod inwestycje. Zauważamy coraz większe zainteresowanie firm z Polski i zagranicy. Atrakcyjność naszego portu stale rośnie i jak magnes przyciąga nowych inwestorów – mówi Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ.

Zagraniczny wykonawca wybrał Szczecin ze względu na jego dobre połączenie drogowe z Czechami, skąd przyjeżdżają transporty z elementami do montażu, a także możliwość bezpośredniego transportu przęseł drogą wodną do Norwegii.

– Ta inwestycja kolejny już raz pokazuje, że Szczecin jest atrakcyjnym miejscem dla inwestorów i śmiało może konkurować z innymi portami w Europie. Czesi brali pod uwagę różne lokalizacje m.in. te położone we wschodnich Niemczech. Nasza oferta okazała się atrakcyjniejsza. Siłą Szczecina na pewno są lokalne firmy, które mają bogate doświadczenie i są otwarte na nowe wyzwania – mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina

Prace montażowe powinny zakończyć się w połowie sierpnie. Wtedy gotowe przęsła zostaną załadowane na pontony pływające i ruszą w podróż za koło podbiegunowe.