Precyzyjnie mówiąc, między Policami a Święta powstaną dwa tunele – oddzielne dla każdego kierunku ruchu. Będą miały średnicę ok. 16 metrów i 5 kilometrów długości, co czynić będzie je najdłuższymi tunelami w Polsce. Mają być gotowe ok. 2030 roku.
Kilka dni temu Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło wydatek 411 mln zł (przyjęto program inwestycji) na zaprojektowanie zachodniej obwodnicy Szczecina wraz z wykupem gruntów pod jej budowę. W najbliższych tygodniach ma zostać ogłoszony przetarg.
Tunel nie tylko pod rzeką, ale też terenami przemysłowymi
Najważniejszym elementem planowanej zachodniej obwodnicy będzie wydrążenie tunelu pod Odrą, pomiędzy Policami a Świętą, który znacznie skróci drogę z Polic do Goleniowa (zapewni połączenie z istniejącym węzłem S3 i S6).
Początkowo planowano, że tunel pod Odrą będzie miał 3,5 km. W czasie bardziej zaawansowanych prac koncepcyjnych okazało się jednak, że będzie musiał być dłuższy, aby nie kolidować z linią kolejową i terenami przemysłowymi.
Wjazd do tunelu po zachodniej stronie rzeki usytuowany będzie przy Zakładach Chemicznych w Policach, w rejonie przecięcia ulic Piotra i Pawła oraz Kuźnickiej. Samochody przejeżdżać będą pod infrastrukturą przemysłową, linią kolejową, drogą wojewódzką nr 114 i Odrą. Wyjadą na powierzchnię w rejonie miejscowości Święta, a obwodnica będzie prowadzić dalej do Goleniowa.
Będą drążone przez dwie tarcze?
Cała zachodnia obwodnica Szczecina będzie miała ok. 50 km długości. Rozpocznie się w węźle Szczecin Zachód (A6) w pobliżu Kołbaskowa, od zachodu ominie Szczecin, od północy Police.
Jej realizacja będzie podzielona na trzy etapy. Najdłużej ma potrwać budowa fragmentu z tunelami. Prawdopodobnie do ich drążenia wykorzystane zostaną jednocześnie dwie tarcze, aby przyspieszyć ten proces.
Główną częścią każdego z tuneli będzie droga ekspresowa, zaplanowano również kanały na czyste i brudne powietrze, kanał serwisowy i kanał ewakuacyjny.
Zachodnia obwodnica Szczecina znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030. Jej realizacja ma pochłonąć ponad 6 mld zł.
Komentarze
66