Ze starej plandeki można stworzyć torby i teczki. A z miasta przestrzeń, którą można kwestionować i poprawiać. Regeneracja i jej różne postacie zdominowały IX Międzynarodowy Kongres Kreatywny Design Plus. – Każdy tutaj nam opowie, co jest jego pasją i co przynosi mu radość – mówiła podczas kongresu Monika Klein, Prezes Stowarzyszenia Media Dizajn, które organizowało wydarzenie.

Cyrkulacja materiału zamiast “weź, wyprodukuj i wyrzuć”

– Nasze podejście do dizajnu zakłada zmianę myślenia. “Wytwórz” zamieniamy na “zaprojektuj ponownie”. W gospodarce linearnej mamy założone do wykonania 3 czynności: weź, wyprodukuj i wyrzuć. My myślimy o swoim modelu biznesowym w ujęciu gospodarki cyrkularnej. Tworzymy, żeby nie marnować – mówiła Magdalena Krzywicka z Remake it. Wraz z Anną Cisińską-Młynek mówiły na kongresie o swojej firmie i jej działalności dizajnerskiej, upcyclingowej oraz propagowaniu idei less waste. W Remake it projektuje się i tworzy przedmioty użytkowe z różnych materiałów poreklamowych.

Początkowe wystąpienie twórczyń marki Remake it od razu wpisało się w ideę IX Międzynarodowego Kongresu Kreatywnego Design Plus, która zakładała wymianę wiedzy i inspiracji w duchu wartości Nowego Europejskiego Bauhausu – piękna, zrównoważenia i wspólnoty.

Roślinność zarastająca beton i “Przestrzeń publiczna od nowa”

Jeden z duetów prezentujących swoje idee podczas kongresu tworzyli także Maciej Kowalewski z Instytutu Socjologii US oraz Marek Ostrowski z Wydziału Architektury ZUT. Przybliżali oni ideę “porastania”. – Nas interesowało, skąd się bierze wstręt do roślin. Znamy dziwną tendencję do projektowania przestrzeni publicznych miast, w których nie tylko wycina się zieleń, ale też usuwa każde przejawy odradzającej się roślinności – mówił Maciej Kowalewski. Podczas wystąpienia nie zabrakło refleksji nad zmianą klimatu.

Paweł Grobelny w prelekcji “Re-generacja. Przestrzeń publiczna od nowa” mówił o projektowaniu przestrzeni miejskich w 3 etapach: badaniu poprzedzającym projektowanie, tworzeniu założeń małej architektury, która wpisuje się w istniejącą przestrzeń oraz projektowaniu dużych założeń krajobrazowo urbanistycznych. 

Z kolei Emilia Biernat, artystka interdyscyplinarna, opowiedziała o swoim projekcie ”Portugalska hibernacja”, którego widoczną emanacją była wystawa wielkoformatowych prac na materiałach prześcieradłowych, nawiązujących do suszącego się w Portugalii prania. Artystka była w kraju fado podczas Erasmusa i postanowiła podzielić się swoimi wrażeniami w artystycznej formie.

IX Kongres Kreatywny Design Plus zwieńczyło podsumowanie dwóch projektów specjalnych: “Jesiennej szkoły regeneracji”, czyli warsztatów design thinking oraz korzystania z AI w działalności twórczej i biznesowej, a także konkursu "How to grow", nagradzającego projekty wspierające zrównoważony rozwój. Laureatami “How to grow” zostali Oliwia Dobrzyńska, Błażej Zarychta i Karol Borawski.