Uchwała intencyjna ws. wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Szczecinie, jak twierdzą politycy PiS, nie była z nimi konsultowana. O projekcie dowiedzieli się między innymi z portalu wSzczecinie.pl. Jako pierwsi poinformowaliśmy, że na najbliższej sesji rady miasta odbędzie się głosowanie w sprawie wyrażenia aprobaty dla utworzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Teraz politycy Prawa i Sprawiedliwości skarżą się na brak dialogu ze strony koalicji rządzącej miastem.
– Przewodniczący komisji ds. gospodarki komunalnej (Przemysław Słowik – przyp. red.) podczas obrad nawet się nie zająknął na ten temat. Gdyby były intencje uczciwe, to by rzucił temat na komisji i moglibyśmy o tym podyskutować. To zostało po cichu dopchnięte na sesję – mówi oburzony radny PiS Krzysztof Romianowski.
Polityk klubu Koalicji Obywatelskiej odpowiada, że informacje dotyczące Strefy Czystego Transportu wszyscy radni otrzymali drogą elektroniczną.
– Temat pojawił się w systemie pod koniec komisji. Straciliśmy kworum na ostatnie pół godziny, dlatego to się w porządku obrad komisji nie pojawiło. Nie można zmienić harmonogramu bez głosowania na ten temat. Po to też jest sesja rady miasta, na której jest miejsce na dyskusję. Po komisji sprawdziłem skrzynkę i o godzinie 13:20 wszyscy radni otrzymali projekt uchwały drogą mailową – tłumaczy Przemysław Słowik.
Jak dowiedziała się nasza redakcja, na początku Strefa Czystego Transportu ma objąć swoim zasięgiem przede wszystkim rejon Starego Miasta. Niewykluczone jednak, że w kolejnych latach jej obszar zostanie rozszerzony. Szczecińscy radni analizują kilka opcji. Przyjęcie uchwały intencyjnej pozwoli na uzyskanie większej liczby punktów w walce o dofinansowanie zakupu 8 nowych tramwajów z Krajowego Planu Odbudowy. Regulamin przyznawania środków promuje samorządy, które popularyzują Strefy Czystego Transportu.
„My jesteśmy za ekologią i rowerami”
Miejski radny Maciej Kopeć tłumaczył dziennikarzom, że politykom Prawa i Sprawiedliwości nie podoba się sposób wprowadzania zmian.
– Te elementy Zielonego Ładu, czy wprowadzanie ograniczeń na siłę są widoczne w różnych aspektach. Podobnie było to widać w samorządzie wojewódzkim. Z jednej strony mówiono o budowie ścieżek rowerowych, co miało wpisać się w programy unijne, ale jeżeli zajrzało się w uzasadnienia tych uchwał, to było widać, że nie chodziło o rekreację ani sport. Wyraźnie było napisane w uzasadnieniu, że chodzi o transport. My jesteśmy za ekologią i rowerami, ale jesteśmy też za tym, żeby budować to w sposób racjonalny, a nie szalony. Nie chcemy na siłę wsadzać wszystkich na rower i nie chcemy ograniczać praw kierowców – wyjaśnia stanowisko klubu radnych PiS Maciej Kopeć.
Zapytaliśmy więc, jakie rozwiązania w kwestii parkowania i ruchu aut proponują politycy opozycji w radzie miasta.
– Musimy poprawić komunikację miejską, bo to jest największa bolączka. Gdyby komunikacja miejska dobrze funkcjonowała w Szczecinie, to większość mieszkańców korzystałaby z niej. Podejrzewam, że zostawialiby swoje samochody na wytypowanych do tego parkingach lub przed domami. Szukamy czegoś dookoła, a nie zauważamy, że pod naszym nosem jest poważniejszy problem – komunikacja. Przede wszystkim musimy przywrócić siatkę połączeń – odpowiada Krzysztof Romianowski.
Na te zmiany potrzeba pieniędzy. Gdzie je znaleźć?
– To jest na pewno zadanie pana prezydenta, żeby tych środków szukać. One na pewno są. Miasto ma ponad 3,5 miliarda złotych budżetu. Z pewnością będzie się posiłkować jakimiś pożyczkami. Zostało uruchomione KPO, więc również tam będzie można aplikować o różne dofinansowania. Tych instrumentów finansowych, z których miasto może skorzystać, jest wiele – tłumaczy radny.
Dopytaliśmy więc o konkretne przykłady, w której sferze miasto mogłoby zaoszczędzić, aby znaleźć pieniądze na komunikację publiczną.
– Mamy przykład Szczecińskiej Agencji Artystycznej, w której przypadku nie do końca wiemy, czym się zajmuje. Mieliśmy komisję z artystami, którzy też mają dużo zastrzeżeń co do tej jednostki. Może tam trzeba poszukać oszczędności. Mamy też rezerwy budżetowe, także tych możliwości trochę jest – spuentował polityk PiS.
Sesja rady miasta odbędzie się już we wtorek, 18 czerwca. Uchwała intencyjna dotycząca utworzenia Strefy Czystego Transportu w Szczecinie najprawdopodobniej zostanie przegłosowana pozytywnie. – Politycy koalicji rządzącej miastem są w tym temacie zgodni – mówili nam radni z komisji ds. gospodarki komunalnej, mobilności, klimatu i zwierząt.
Komentarze
11