Podczas programu „Studio wSzczecinie.pl”, prezydent Piotr Krzystek mówił, że zbliża się termin kapitalnego remontu Mostu Długiego. – Przypomnę, że ten most chcemy przywrócić docelowo do tego, żeby był zwodzony – powiedział.

Ostatni gruntowny remont tej przeprawy odbył się w 2000 roku. Co ciekawe, usunięto wtedy mechanizmy zwodzonych przęseł, usztywniono je i zablokowano. Tymczasem teraz magistrat zapowiada, że chciałby przywrócić tę zlikwidowaną wówczas możliwość.

Dlaczego potrzebna jest taka przebudowa?

Minimalny prześwit pod Mostem Długim to 3,40 metra. To mniej niż będzie miał planowany bardziej na północ Most Kłodny (5,25 metra). Zwodzone przęsło pozwoliłoby więc przepływać w górę Odry Zachodniej nieco większym jednostkom. Można się domyślać, że takie rozwiązanie nie byłoby wykorzystywane na co dzień (większe statki płyną i tak Regalicą), ale raczej podczas imprez plenerowych.

Miasto na razie nie informuje o szczegółach koncepcji dotyczącej przebudowy Mostu Długiego. – Realizacja takiej inwestycji to bardzo odległa perspektywa czasowa. Na dzisiaj nie ma skonkretyzowanych założeń, co do terminu, sposobu, jak i kosztów realizacji – komentuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.

Powoli mija „gwarancja” na Most Długi

Współczesny most Długi zbudowano 1959 r. według projektu Henryka Żółtawskiego. Zastąpił zniszczoną w 1945 r. konstrukcję zwodzonego Mostu Hanzy. Pierwszy duży remont nowej przeprawy przeprowadzono w 1981 roku. Kolejny odbył się w 2000 roku. Zapowiadano wówczas, że gruntowne prace trzeba będzie powtórzyć za około 20 lat. W 2015 roku most co prawda zamknięto, ale wówczas Energopol przebudował tylko najazdy pod torowiska tramwajowe.

Dlatego pytany o potrzebę budowy Mostu Kłodnego, prezydent Piotr Krzystek nawiązał do stanu Mostu Długiego.

– Zbliża się czas kapitalnego remontu Mostu Dugiego. Potrzebujemy mostu alternatywnego, który będzie położony obok i zapewni sprawną komunikację ciężkiego transportu – mówił w programie „Studio wSzczecinie.pl”.

Na remont czeka też nitka wyjazdowa Trasy Zamkowej. Budowa w jej pobliżu Mostu Kłodnego jest natomiast uzależniona od uzyskania dofinansowania unijnego.