W grudniu Tramwaje Szczecińskie podpisały z poznańską spółką Modertrans umowę na zakup 4 pojazdów. Kontrakt zawierał opcję rozszerzenia zamówienia o kolejnych 8 tramwajów.
Skorzystanie z takiej możliwości urzędnicy uzależniali początkowo od dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy (mowa o 82 mln zł), ale Szczecin znalazł się w konkursie na pierwszym miejscu listy rezerwowej. Okazuje się jednak, że szanse na dotację wciąż istnieją.
– Wyniki konkursu nie są ostateczne. Kilka miast, w tym Szczecin, złożyło odwołania. W ocenie władz miasta i spółki Tramwaje Szczecińskie CUPT powinno TS przyznać dodatkowe dwa punkty za podpisanie umowy z Modertrans – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich.
To jeden z powodów, które przesądziły, że Szczecin zdecydował się na skorzystanie z opcji zamówienia dodatkowych 8 tramwajów (decyzję trzeba było podjąć do końca lutego). Na inny aspekt zwraca uwagę prezydent Przepiera.
– Jest duże prawdopodobieństwo, że rząd zwiększy kwotę KPO na nowe tramwaje tak, by wesprzeć więcej miast. Warto też podkreślić, że uzyskana przez TS cena za jeden tramwaj – 12 mln zł – jest bardzo korzystna. Przy kolejnym przetargu byłaby najprawdopodobniej wyższa. Maksymalne wykorzystanie opcji jest w interesie Szczecina – podkreśla.
Podstawowe zamówienie, obejmujące cztery tramwaje, jeden komplet specjalistycznego wyposażenia obsługowo-naprawczego i jeden specjalistyczny pojazd techniczny, to koszt 63,7 mln zł. Za każdy z 8 kolejnych pojazdów trzeba zapłacić 12 mln zł. Więc łączna wartość kontraktu wyniesie 159,7 mln zł.
Zakupione tramwaje są z rozwijanej przez poznańską firmę rodziny Gamma. Będą dwukierunkowe, trójczłonowe, przegubowe, w stu procentach niskopodłogowe i klimatyzowane. O długości 31,97 metrów i szerokości 2,4 metra. Zabiorą 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących.
Wszystkie pojazdy muszą dotrzeć do Szczecina przed 31 maja 2026 r.
Komentarze
12