Zamawiane autobusy będą jednoczłonowe, niskopodłogowe, fabrycznie nowe, zeroemisyjne, o napędzie elektrycznym. Ich długość to 12 m. Zgodnie z warunkami postawionymi przez miasto ma zmieścić się w nich co najmniej 75 pasażerów, w tym minimum 28 na miejscach siedzących, w tym minimum 8 na miejscach siedzących bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi.
Bez spalin i tańsza eksploatacja
Ładowanie energii elektrycznej powinno zajmować nie więcej niż 5 godzin. Pojazdy będą wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry. Na dachu zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne, które będą wspomagać źródło zasilania. Przy pełnym obciążeniu autobusy mają być w stanie przejechać bez doładowywania co najmniej 90 km.
- Pojazdy pojawią się w miejscach, w których uciążliwość tradycyjnego napędu spalinowego i jego skutki środowiskowe są najbardziej odczuwalne dla otoczenia. W wymiarze ekonomicznym zakup pozwoli ograniczyć koszty eksploatacyjne, w tym zwłaszcza w zakresie zaopatrzenia w paliwo – informuje Paulina Łątka z Urzędu Miasta.
Jeden autobus wart ok. 3 mln zł
Zakup 11 autobusów realizowany jest w ramach finansowania z dwóch projektów. Ich łączna wartość szacowana jest na 33,5 mln zł. Ponad 1/3 tej sumy miasto uzyska z dofinansowania ze środków zewnętrznych: 5,7 mln zł unijnych środków pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020, a 6 mln zł pozyskano z pilotażowego programu GEPARD realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Firmy zainteresowane przetargiem mogą składać oferty do 18 października. Autobusy mają zostać dostarczone do Szczecina w pierwszym kwartale 2020 r.
Równolegle do procesu zakupu i produkcji nowych autobusów, miasto musi przygotować infrastrukturę do ich obsługi. Powstała już koncepcja przebudowy zajezdni przy ul. Klonowica. W jej ramach na zmodernizowanym i przebudowanym placu postojowym powstaną stanowiska zasilające autobusy. Konieczna jest też modernizacja zasilania obiektu w energię elektryczną. Dodatkowo, na terenie Szczecina zaplanowano rozmieszczenie stacji szybkiego ładowania autobusów.
![]()
![]()
Będą kolejne autobusy elektryczne
Miejskie plany dotyczące autobusów elektrycznych sięgają również dalej. Już zabezpieczono przyszłe dofinansowanie na zakup kolejnych autobusów elektrycznych po 2020 r.
- Jako jeden z 27 polskich samorządów bierzemy udział w programie badawczo-rozwojowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pn. „Bezemisyjny transport publiczny”, w ramach którego w partnerstwie innowacyjnym ma powstać tani polski autobus elektryczny, a Szczecin w latach 2021-2023 będzie mógł go zakupić jako jedno z pierwszych miast w Polsce. Zgłoszona została wstępna gotowość zakupu 10 sztuk pojazdów o długości 12 m, z opcją rozszerzenia o kolejnych 10 pojazdów – informuje Paulina Łątka.
Komentarze
6