Prace przy budowie dwujezdniowej drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) są już na ostatniej prostej. Na głównym przebiegu obwodnicy położono już wszystkie warstwy nawierzchni.
– W tym tygodniu planujemy zakończyć układanie warstwy bitumicznej na pozostałych drogach bocznych, rondach i węźle. Później pozostanie nam oznakowanie poziome i szeroko pojęte prace porządkowe oraz wykończeniowe. Następnie odbiory, przeglądy i ewentualne usuwanie usterek – mówi Maciej Kańkowski, dyrektor kontraktu z firmy Budimex, która jest generalnym wykonawcą prac.
Termin zakończenia wszystkich robót (o wartości 89,5 mln zł) upływa dopiero w kwietniu 2024 roku. Wykonawca zapowiada jednak, że obwodnicę uda się udostępnić kierowcom znacznie wcześniej. Realny jest wrzesień tego roku.
– Mobilizacja i zaangażowanie, a także dobre przygotowanie prac, pozwoliły nam na realizację inwestycji wcześniej. Nie ukrywajmy też, że jest to dość krótki odcinek – tłumaczy Maciej Kańkowski.
Mieszkańcy Przecławia wreszcie odetchną
Pierwszy etap obwodnicy będzie miał bowiem 4,3 kilometra. Po drodze zaprojektowano węzeł Przecław, z dwoma rondami i wiaduktem, pozwalający na zjazd w kierunku Przecławia i Ustowa. Jest też wiadukt nad obwodnicą, który będzie obsługiwał trasę Przecław – Kurów.
– Pierwszy etap obwodnicy rozwiąże problemy z dużym natężeniem ruchu w Przecławiu. Wraz z jego oddaniem, gotowe będą też drogi gminne, co oznacza swego rodzaju komunikacyjną rewolucję w tej okolicy. Bardzo mocno zmieni się chociażby wyjazd z Ustowa i Kurowa – podkreśla Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem.
Drugi etap razem z obwodnicą Kołbaskowa
Na razie obwodnica kończyć będzie się tymczasowym rondem, włączającym nową trasę w starą DK13 na wysokości Smętowic. Może ono funkcjonować nawet przez najbliższe 3-4 lata, aż do budowy drugiego etapu obwodnicy. Rondo zostanie zastąpione wówczas przez węzeł drogowy. A obwodnica Przecławia i Warzymic poprowadzi dalej, do autostrady A6, z którą połączy się w nowym, dużym węźle Szczecin Zachód. Powstanie on w pobliżu Amazona, na wschód od istniejącego węzła Kołbaskowo, który zostanie zlikwidowany.
– Realizację drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic chcemy połączyć z budową obwodnicy Kołbaskowa, która też będzie się włączać w autostradę A6 na nowym węźle Szczecin Zachód – mówi Mateusz Grzeszczuk.
Zupełnie nowy układ dróg
W ramach przygotowania drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, zakończyły się prace projektowe, trwa uzyskiwanie niezbędnych zezwoleń. Jest więc szansa, że przetarg na wykonawcę robót budowlanych zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. Same prace zajmą 2-3 lata, więc ich zakończenia można się spodziewać w latach 2026-27.
Docelowo powstanie zupełnie nowy przebieg DK 13, od ronda Hakena w Szczecinie aż do przygranicznego Rosówka, gdzie zakończy się obwodnica Kołbaskowa. Dodatkowo, fragment tej trasy między węzłem Szczecin Zachód a Smętowicami, stanie się w przyszłości częścią zachodniego obejścia Szczecina.
Komentarze
20