Gdzie i kiedy?
piątek, 18 marca 2022, 19:00
Za ile?
25-55 zł
Koncert skrzypcowy Roberta Schumanna, jest jedną z najbardziej zagadkowych kompozycji w dorobku kompozytora. IX Symfonia Es-dur, op. 70 Szostakowicza została napisana tuż po zakończeniu II wojny światowej i, w przeciwieństwie do heroiczno-patetycznych VII i VIII Symfonii, powstało dzieło klasyczne, dowcipne (wręcz frywolne), nawiązujące w swoim charakterze do kompozycji Haydna, Rossiniego, czy do ironicznych utworów Prokofjewa. Spowodowało to niezadowolenie władz, które oczekiwały dzieła podkreślającego chwałę zwycięskiego narodu.

 

Koncert skrzypcowy Roberta Schumanna, jest jedną z najbardziej zagadkowych kompozycji w dorobku kompozytora. Najprawdopodobniej napisał ją w Düsseldorfie między 11 września a 3 października 1853 roku dla skrzypka Josepha Joachima. W tym samy czasie ukończył inny utwór dla Joachima, Fantazję C-dur op. 131. Choć Joachim wykonał Fantazję Schumanna, nigdy nie wykonał Koncertu skrzypcowego. Koncert powoli wszedł do repertuaru koncertowego i jest obecnie uznawany za ważne dzieło kompozytora. Dla nagrania dokonanego w 1988 roku austriacki skrzypek Thomas Zehetmair sięgnął do oryginalnego rękopisu Schumanna, poprawiając wiele błędów w opublikowanym wydaniu.
Swoją IX Symfonią Szostakowicz być może przekroczył granice prowokacji, jakie można znaleźć w wielu jego utworach z czasów stalinowskich. Po dziewiątej symfonii Szostakowicz zrobił sobie długą przerwę w pracy symfonicznej. Jako wielki wyjątek można określić I Koncert skrzypcowy op.77, który często określany jest mianem symfonii z solową partią skrzypiec. Ze względu na sytuację polityczną koncert wykonano po raz pierwszy dwa lata po śmierci Stalina.

 

Urodzony w Barcelonie w rodzinie muzyków, Josep Caballé Domenech studiował grę na fortepianie, perkusji, skrzypcach oraz śpiew. Brał lekcje dyrygentury u Davida Zinmana, Jormy Panuli, Sergiu Comissiony oraz studiował na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Caballé Domenech otrzymał Nagrodę Aspen od Amerykańskiej Akademii Dyrygenckiej w Aspen.

Caballé Domenech był generalnym dyrektorem muzycznym Staatskapelle Halle (2013-18), dyrektorem artystycznym Bogota Philharmonic Orchestra (2018) i głównym gościnnym dyrygentem Norköping Symphony (2005-07). Współpracował z wybitnymi orkiestrami, takimi jak Royal Philharmonic Orchestra, z którą nagrał „Trylogię rzymską” Respighiego dla Onyx Classics, BBC Philharmonic, Tonhalle Orchester Zurich, hr-Sinfonieorchester, Bayerischen Rundfunk, Bamberg Symphony, WDR Sinfonieorchester, DSO Berlin, Dresden Festspielorchester, Czech Philharmonic, Belgijską Narodową Symfonią, Antwerp Symphony, LaVerdi Milano, Royal Stockholm Philharmonic, Swedish Radio Symphony, Orchestre National du Capitol de Toulouse, Hiszpańską Orkiestrą Narodową, Barcelona Symphony, New Japan Philharmonic oraz orkiestrami symfonicznymi z Baltimore, Houston, San Antonio i Fort Worth. Jest również często zapraszany na międzynarodowe letnie festiwale do miejsc takich jak Aspen, Teksas, Chautauqua i Granada.

Z kolei urodzony w Erewaniu Sergey Khachatryan to skrzypek, który zdobył pierwszą nagrodę podczas VIII Międzynarodowego Konkursu im. Jeana Sibeliusa w Helsinkach w 2000 roku, stając się najmłodszym zwycięzcą w historii tego konkursu. W 2005 roku zdobył również I nagrodę podczas Konkursu im. Królowej Elżbiety w Brukseli.

W ostatnich sezonach występował z Bamberger Symphoniker (Herbert Blomstedt i Jonathan Nott), Filharmonią Monachijską (James Gaffigan), Symfonią Szwedzkiego Radia (Juraj Valcuha), Orkiestrą Maryjską (Valery Gergiev) i Orchestre de Paris (Andris Nelsons i Gianandrea Noseda). Współpracował również z Filharmonikami Berlińskimi, Royal Concertgebouw Orchestra, Holenderską Filharmonią Radiową, Rotterdam Philharmonic, Orchestre National de France, London Symphony, London Philharmonic, Philharmonia Orchestra, NHK Symphony, Sydney Symphony i Melbourne Symphony.

Khachatryan gra na skrzypcach „Ysaÿe” Guarneri del Gesu z 1740 roku, wypożyczonych z Nippon Music Foundation.