Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, szczecińscy radni musieli zlikwidować postojową Strefę Zamieszkania Stare Miasto, w części obejmującej ulice w pobliżu pl. Orła Białego (sam plac w niej pozostał). Od 1 lipca włączone zostaną one do strefy czerwonej SPP.

Chodzi o ulice: Łaziebną, Mariacką, Tkacką (na odcinku od pl. Żołnierza do ul. Grodzkiej), Staromłyńską (od pl. Żołnierza do Końskiego Kieratu), Koński Kierat (od Mariackiej do Farnej) i Staromiejską (od Grodzkiej do Wyszyńskiego).

Miasto wyłączyło je wcześniej z kategorii dróg gminnych, aby mogły obowiązywać tam szczególne zasady parkowania w ramach Strefy Zamieszkania Stare Miasto. Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził jednak, prawomocnym wyrokiem z marca, nieważność tamtej uchwały.

Wszyscy za uporządkowaniem parkowania. Ale pomysły są różne

Dlatego od 23 marca nie pobierano już opłat za parkowanie. A na kwietniową sesję Rady Miasta przygotowano dwie uchwały sankcjonujące nowy status wspomnianych ulic.

W pierwszej wyłączono je ze Strefy Zamieszkania Stare Miasto, a w drugiej zapisano, że od 1 lipca zostaną włączone do czerwonej Strefy Płatnego Parkowania. Obie uchwały przeszły głosami radnych Koalicji Obywatelskiej i prezydenckiego klubu Koalicji Samorządowej Szczecin. Przeciw było Prawo i Sprawiedliwość.

– Jesteśmy za tym, żeby uporządkować parkowanie na Starym Mieście. Jednak dopiero po daniu alternatywy mieszkańcom, żeby mieli gdzie zaparkować. Dlatego chcielibyśmy się dowiedzieć, na jakim etapie jest budowa parkingowców przy ul. Staromłyńskiej i w okolicach Trasy Zamkowej – mówił Marcin Pawlicki, przewodniczący klubu PiS.

– Przygotowaniem budowy miejsc parkingowych przy ul. Staromłyńskiej zajmuje się miejska spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne. Do uregulowania są tam kwestie dotyczące działek. Natomiast pod Trasą Zamkową już teraz funkcjonuje Płatny Parking Niestrzeżony, który zwykle nie jest zapełniony i spełnia swoją rolę praktycznie o każdej porze dnia – odpowiadała Anna Szotkowska, zastępca prezydenta Szczecina.

„Kiedy zrobimy krok naprzód i ograniczymy ruch na Starym Mieście”

Na ulicach w pobliżu pl. Orła Białego już kiedyś funkcjonowała Strefa Płatnego Parkowania. Wtorkowe decyzje radnych oznaczają więc powrót do dawnych uregulowań. Miasto zamierza jednak w przyszłości stworzyć w tym miejscu strefę śródmiejską. Niektórzy radni chcieliby pójść dalej.

– Czytając orzeczenie sądu, mam wrażenie, że byliśmy za mało odważni. Trzeba było po prostu zamknąć te ulice dla ruchu drogowego, umożliwiając wjazd tylko osobom przy nich mieszkającym. Teraz robimy krok wstecz. Kiedy zrobimy krok naprzód i wprowadzimy jedno z rozwiązań, które pozwoli ograniczyć ruch na Starym Mieście? – pytał radny Przemysław Słowik z klubu KO.

Zwrot pieniędzy tylko dla niektórych kierowców

W związku z wyłączeniem opisywanych ulic ze Strefy Zamieszkania Stare Miasto, osoby, które wykupiły karty Stare Miasto, mogą się ubiegać o zwrot pieniędzy. Proporcjonalne do niewykorzystanego przez nich czasu.

Miasto nie planuje natomiast zwracać pieniędzy innym kierowcom, którzy płacili za parkowanie na objętych zmianami ulicach. – Wyrok, który zapadł dotyczy kategorii dróg, a nie samej Strefy Zamieszkania Stare Miasto. A to uchwała w jej sprawie definiuje i reguluje kwestię opłat. W tej chwili mówimy więc tylko o zwrocie wynikającym z zakupu karty Stare Miasto – tłumaczyła prezydent Szotkowska.

Strefa Zamieszkania Stare Miasto nadal obowiązuje na pl. Orła Białego (oraz przylegających do niego fragmentów ul. Koński Kierat i Staromłyńskiej) i na ulicach podzamcza: ul. Kłodnej, ul. Środowej, ul. Siennej, Rynek Sienny, Rynek Nowy, ul. Wielkiej Odrzańskiej, części ul. Małej Odrzańskiej (od ul. Środowej do ul. Wielka Odrzańska), ul. Opłotki, ul. Osiek, ul. Kurza Stopka oraz ul. Targ Rybny.