4. Międzynarodowy Kongres Morski to debaty i spotkania, które przez trzy dni odbywały się na Zamku Książąt Pomorskich. Wydarzenie podsumowano na Darze Młodzieży w piątek, 10 czerwca. Jakie konkretne efekty przyniosła ta edycja wydarzenia?
Wpływ na politykę
W opinii wielu osób, Kongres Morski to jedno z niewielu wydarzeń rozgrywających się w Szczecinie (a może nawet jedyne), które ma tak znaczący wpływ na politykę gospodarczą całego kraju. W zeszłym roku po raz pierwszy podsumowanie kongresu odbyło się także w Parlamencie Europejskim w Brukseli.

Zbudujemy prom
Podczas tegorocznej edycji wśród prelegentów znaleźli się m.in. generał Gromosław Czempiński, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Jerzy Materna czy prezes Polskich Linii Oceanicznych - Roman Woźniak. Wykład inaugurujący drugi dzień wygłosiła premier Beata Szydło. Do naszego miasta szefowa rządu przyjechała przede wszystkim po to, aby popisać list intencyjny w sprawie budowy dwóch nowoczesnych promów, sygnowany także przez przedstawicieli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, Funduszu Rozwoju i PKO Banku Polskiego. Jeden ze statków zbudowany ma być w Szczecinie.

Wróci przemysł okrętowy?
Kongres już wcześniej przyczynił się do wpisania gospodarki morskiej na listę Krajowych Inteligentnych Specjalizacji, a niektóre z postulatów wypracowanych podczas obrad zostały wyrażone w Uchwale w sprawie polityki morskiej RP. Tak więc wydarzenie to nie tylko debaty i wymiana poglądów ekspertów, ale poważne podjęcie kilku tematów dla Szczecina ważnych, m.in.: zapewnienia pełnej żeglowności Odry i wciąż aktualnej kwestii przemysłu stoczniowego. Dokładnie 9 czerwca w Sejmie nastąpiło pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego w Polsce. Zgodnie z jej założeniami zmniejszeniu ulegnie podatek VAT dla stoczni budujących statki kompletne, poszerzona będzie także możliwość określania terenów stoczni specjalnymi strefami ekonomicznymi. 

Środki finansowe będą
Ustawa ma przyczynić się do tego by na bazie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia przygotowany został realny plan stworzenia centrum budownictwa okrętowego i przemysłów komplementarnych. Jak mówią politycy (w tym  minister Marek Gróbarczyk, obecny w Szczecinie w czwartek), środki finansowe na ten cel są możliwe do wygospodarowania, ale realizacja programu to już zadanie, które muszą wziąć na siebie władze samorządowe, uczelnie przygotowujące kadry zawodowe i inni lokalni decydenci.

Szansa dla Szczecina
Paweł Szynkaruk, Dyretor Naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej, skomentował te zamierzenia, wyrażając opinię, że „jest to duża szansa dla Szczecina. Także w powiązaniu z budową nowoczesnej spalarni śmieci”. Według niego „stworzenie bazy recyklingowej połączonej z zapleczem przewozowym opartym na żegludze śródlądowej to kolejne miejsca pracy i możliwości rozwoju regionu”.