Spotkania w ramach cyklu „Wartości w kulturze” organizowane są pod tytułem „Etyka i praktyka kultury” i dotyczą takich pojęć jak solidarność, pokój, piękno i odświętność. To, jak te wartości ze sobą współbrzmią, warunkuje ewentualne szanse na stworzenie nowego kontrkulturowego (wobec obecnego mainstreamu) paradygmatu kultury i wykreowanie czegoś w rodzaju nowej etyki kultury. Takie działania mogą dać efekt w postaci innowacyjności w ramach aktualnych praktyk kulturowych.
Wszystkich zainteresowanych tą tematyką organizatorzy zapraszają już w najbliższy czwartek, 30 marca, o godz. 17.00 na spotkanie pod hasłem „Pokój: Kultura pokoju czy zwycięstwa?”. Rozpocznie się ono od wykładu Krzysztofa Czyżewskiego, praktyka idei, pisarza, tłumacza, wykładowcy, współtwórcy Fundacji Pogranicze i Ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach, przez Jerzego Giedroycia uhonorowanego nagrodą „Małego Berła Kultury Polskiej” oraz laureata „humanistycznego Nobla”, czyli Dan David Prize (Nowy Jork/Tel Awiw).
Historia ludzkiej egzystencji wiąże się z przemocą i nienawiścią. Wojny, terroryzm i konflikty niemal od zawsze towarzyszą aktywności społecznej człowieka. Przeciwstawnym wobec tych zjawisk prądem myślowym jest kultura pokoju. Jeżeli wojny rodzą się w umysłach ludzi, to także właśnie w nich powinny być budowane postawy nieagresji i pacyfizmu. Uczestnicy dyskusji w Willi Lentza zamierzają zdefiniować to zagadnienie, odnosząc je do perspektywy konkretnego człowieka i jego relacji z innymi. Chcą także przeanalizować tę kwestię w kontekście opozycji wobec kultury zwycięstwa, rozumianej w różny sposób, niekoniecznie jako celebrowanie przewagi czy dominacji.
Moderatorem całego wydarzenia będzie o. Tomasz Dostatni, dominikanin, publicysta i autor książek, m.in.: „Przekraczać mury”, „Duchowe wędrowanie”, „Różnorodność pojednana. Rozmowy” (z Tomášem Halíkiem), „W Dwóch Światach” (z Szewachem Weissem). W latach 90. był mistrzem nowicjatu w Klasztorze Dominikanów i proboszczem Polskiej Parafii Personalnej w Pradze. Jest bardzo zaangażowany w ruch ekumeniczny, dialog z innymi religiami oraz dialog społeczny.
Wstęp na spotkanie jest wolny.
Komentarze
0