W ostatnich miesiącach ulice Szczecina są jednym wielkim placem budowy. Kumulacja inwestycji drogowych sprawiła, że miasto w wielu miejscach jest „rozkopane”. Sprawdziliśmy jak długo potrwają te najbardziej uciążliwe utrudnienia.

Kierowcy szybko o korkach nie zapomną, bo zakończenie niektórych inwestycji planowane jest dopiero w 2023 r, a wkrótce rozpoczną się roboty w nowych miejscach (Kolumba, Powstańców Wielkopolskich, Modra, Koralowa). Są jednak również optymistyczne informacje. Część nowej infrastruktury zostanie oddana do użytku jeszcze w tym roku. Od kilku tygodni gotowa jest ul. Szafera.

Aktualne terminy zakończenia najważniejszych inwestycji drogowych w chronologicznym porządku.

1. Węzeł Łękno – udrożnienie ruchu w al. Wojska Polskiego w połowie października

To inwestycja opóźniona już o ponad rok, gdyż pierwotnie zakładano, że węzeł Łekno będzie gotowy w sierpniu 2021 r. Prace powoli zbliżają się jednak wreszcie do końca. Oficjalnego terminu ich finalizacji nie ma, bo miasto na razie nie podpisało aneksu do umowy z wykonawcą, konsorcjum firm: Rover Infraestructuras S.A. i Roverpol Sp. z o. o. Ma być to element nacisku na szybsze zakończenie robót.

Są natomiast obietnice wykonawcy. Te złożone kilka tygodni temu, mówiły, że ruch w al. Wojska Polskiego zostanie udrożniony do końca września, ale nie udało się tego dotrzymać. Powinno to jednak nastąpić w najbliższych dniach, prawdopodobnie w przyszłym tygodniu (11-17 października).

Druga obietnica mówiła o udostępnieniu kierowcom na koniec października nowego fragmentu trasy średnicowej (od ul. Arkońskiej do al. Wojska Polskiego). To jednak też prawdopodobnie się opóźni. „Możliwość dopuszczenia do ruchu odcinka obwodnicy pomiędzy ul. Arkońską i ul. Wojska Polskiego jest w dalszym ciągu analizowana pod względem bezpieczeństwa wprowadzenia potoków pojazdów na przedmiotowe skrzyżowanie przed zakończeniem wszystkich robót” – czytamy w komunikacie miasta.

2. Przebudowa ulic: Ściegiennego, Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Królowej Jadwigi – 28 października 2021 r.

3. Węzeł Głębokie – koniec października 2021 r.

Oficjalny termin zakończenia prac to koniec grudnia, ale wszystko wskazuje na to, że nowa infrastruktura zostanie oddana do użytku dwa miesiące wcześniej. Wykonawcą prac jest firma Strabag. Ich koszt to 65,8 mln zł.

4. Węzeł Granitowa – grudzień 2021 r.

To kolejna opóźniona inwestycja realizowana przez konsorcjum firm: Rover Infraestructuras S.A. i Roverpol Sp. z o. o. Nowe skrzyżowanie w Podjuchach, wraz z fragmentami dróg dojazdowych i mostem nad Regalicą, miało być bowiem gotowe już w sierpniu 2020 r. Obecnie jako ostateczny termin podawany jest grudzień 2021 r. Najwięcej prac trwa jeszcze przy budowie mostu.

5. Przebudowa al. Jana Pawła II – oficjalna data 31 grudnia 2021 r.

ZDiTM wciąż podaje, że oficjalny termin zakończenia tej inwestycji to ostatni dzień tego roku. Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina odpowiedzialny za inwestycje, przyznał jednak podczas ostatniej sesji Rady Miasta, że prace potrwają dłużej. Wykonawca miał zasygnalizować, że realny termin ich zakończenia to wiosna 2022 r. W tym przypadku tę inwestycję też realizuje konsorcjum firm: Rover Infraestructuras S.A. i Roverpol Sp. z o. o.

6. Przebudowa ul. Bolesława Śmiałego - kwiecień 2022 r.

7. Węzeł Kijewo – lipiec 2022

Wszystko wskazuje, że przebudowa tego węzła zajmie łącznie aż ponad 4,5 roku. Pierwsze prace ruszyły w październiku 2017 r. Szybko okazało się jednak, że wykonawca – Energopol Szczecin – ma poważne kłopoty finansowe i nie będzie w stanie zrealizować tej inwestycji. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała, że roboty zostaną zakończone w trzech etapach. Ostatni powinien zostać sfinalizowany do lipca 2022 r.

8. Estakada Pomorska – koniec września 2022 r. (lub dłużej)

Na tę inwestycję najmocniej narzekają teraz kierowcy. Przebudowa Estakady Pomorskiej sparaliżowała ruch między prawobrzeżem a lewobrzeżem Szczecina. Zła informacja jest taka, że prace mogą potrwać dłużej niż zakładano. Możliwe jest wydłużenie pierwotnego terminu (wrzesień 2022 r.) z uwagi na dużą ilość robót dodatkowych związanych z usunięciem kolizji z niezinwentaryzowaną siecią podziemną.

9. Przebudowa torowisk od pl. Żołnierza do Niebuszewa – styczeń 2023 r.

Prace prowadzone są etapami. W sobotę 9 października zostaną zamknięte fragmenty ul. Piłsudskiego (od pl. Rodła do ul. Matejki) oraz ul. Matejki (w rejonie skrzyżowania z ul. Piłsudskiego). Cały czas występują też utrudnienia w okolicy pętli Dworzec Niebuszewo. W przyszłości budowlańcy zajmą się też odcinkiem al. Wyzwolenia między pl. Rodła a rondem Giedroycia.

10. Układ dróg na Międzyodrzu: przebudowa Rybnickiej, Kujota, Hryniewieckiego, Logistycznej oraz części ulicy Bytomskiej (ulice w stronę portu) – marzec 2023 r.

11. Układ dróg na Międzyodrzu: przebudowa Energetyków, Władysława IV, Spichrzowej, Zbożowej, Celnej, Świętego Floriana, Bytomskuij oraz Bulwaru Śląskiego i Gdańskiego (m.in. budowa ronda na ul. Energetyków) – maj 2023 r.

12. Przebudowa śródmiejskiego fragmentu al. Wojska Polskiego – sierpień 2023 r.

13. Przebudowa ulic Modrej i Koralowej – prawdopodobnie październik 2023 r.

Na realizację tej inwestycji mieszkańcy Bezrzecza czekają już bardzo długo. Miasto było świadome, że Modra i Koralowa są już w bardzo złym stanie, ale na niezbędny remont musiały czekać w kolejce. Pierwszeństwo miały bowiem okoliczne inwestycje drogowe z dofinansowaniem unijnym (Szafera, Głębokie). Teraz nic już jednak nie stoi na przeszkodzie, by rozpocząć prace.

Jeszcze w październiku ma zostać podpisana umowa z wyłonionym w przetargu wykonawcą – firmą Strabag. Będzie on miał 2 lata na realizację inwestycji.

14. Przebudowa torowisk w kierunku Pomorzan (m.in. ul. Kolumba i al. Powstańców Wielkopolskich) – prawdopodobnie listopad 2023 r.

Kolejny etap „torowej rewolucji”, czyli modernizacji niemal wszystkich torowisk w mieście (a przy okazji całych ulic). W jego ramach wreszcie zostanie wyremontowana ul. Kolumba. Kierowcy czekali na to bardzo długo, ale teraz, w kontekście nagromadzenia inwestycji drogowych, nie wszystkim podoba się czas realizacji tej inwestycji. Obejmie ona również: ul. Chmielewskiego, ul. Smolańską, pętlę Pomorzany, al. Powstańców Wielkopolskich, ul. Dworcową, ul. Nową i Nabrzeże Wieleckie.

Wykonawcą będzie firma ZUE S.A., która wcześniej odpowiadała m.in. za przebudowę torowiska na pl. Szarych Szeregów i ul. Wyszyńskiego, a teraz zajmuje się modernizacją infrastruktury między pl. Żołnierza Polskiego a Niebuszewem.

Umowa zostanie podpisana najprawdopodobniej w listopadzie. Na razie trwa jeszcze kontrola uprzednia przetargu przeprowadzana przy dużych inwestycjach przez Urząd Zamówień Publicznych. Wykonawca będzie miał 2 lata od dnia przekazania placu budowy na zrealizowanie wszystkich prac.