Nowy jednokrawędziowy peron nr 5 miałby powstać przy torze nr 12a, między peronem nr 4 a zabytkową lokomotywownię. To część ogromnej inwestycji, obejmującej przebudowę infrastruktury kolejowej na trasie Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce – granica państwa.

Na razie PKP Polskie Linie Kolejowe szukają wykonawcy prac projektowych. Realizacja robót budowlanych planowana jest na lata 2024-27. Ich częścią będzie budowa wspomnianego peronu nr 5, który ma przede wszystkim obsługiwać najbliższe połączenia ze Szczecina.

– Dla zwiększenia komfortu podróżnych oraz możliwości przyjmowania i wyprawiania większej ilości pociągów, planowana jest budowa jednokrawędziowego peronu nr 5 na stacji Szczecin Główny. Jego budowa związana jest z projektem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Peron będzie obsługiwał ruch aglomeracyjny po linii kolejowej nr 408 (w kierunku Szczecina Gumieńce) oraz nr 406 (w kierunku Polic) – informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Kładka będzie dłuższa

Nowy peron będzie dość znacznie oddalony od budynku dworca (podobnie jak istniejący peron czwarty). Aby zapewnić do niego dojście, przedłużona ma zostać kładka nad torami.

– Należy podkreślić, że powyższe założenia wynikają z dokumentacji przedprojektowej. Na etapie opracowywania dokumentacji projektowej, na które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wszczęły postępowanie przetargowe w dniu 29.12.2021 r., mogą nastąpić zmiany koncepcji przebudowy – zaznacza Bartosz Pietrzykowski.

Lepsze połączenie z Berlinem i mniej korków na Cukrowej

Głównym zadaniem inwestycji planowanej przez PKP PLK będzie elektryfikacja linii i budowa drugiego toru do granicy państwa. Pozwoli to w przyszłości na szybszy przejazd do Berlina i większą częstotliwość połączeń.

Prace obejmą też budowę nowych przystanków kolejowych: Szczecin Pomorzany (pod wiaduktem ulicy Powstańców Wielkopolskich), Warzymice, Przecław i Kołbaskowo. W miejscu przejazdów kolejowych na ul. Cukrowej i na drodze do Rajkowa powstaną wiadukty.

Harmonogram inwestycji

Wstępny harmonogram inwestycji zakłada, że roboty budowlane mogłyby się rozpocząć w III kwartale 2024 r. Zakończenie całego projektu planowane jest na IV kwartał 2027 r. Dużo zależeć będzie jednak m.in. od tempa uzyskiwania przez PKP PLK decyzji administracyjnych i związanych z tym niezbędnych uzgodnień.