W ostatnich dniach dużo emocji wywołała informacja o planach wyburzenia jednej z łącznic Trasy Zamkowej w związku z budową parkingowca. To jednak nie koniec. Przy budowie Mostu Kłodnego rozebrane zostaną dwie kolejne łącznice. Przebudowa układu ulic w tym rejonie jest jednak pomyślana w ten sposób, by zachować dotychczasowe relacje (np. nadal z pl. Żołnierza będzie można zjechać w kierunku Nabrzeża Wieleckiego, a później Wałów Chrobrego i stoczni).

Do rozbiórki przeznaczone są łącznice, na których częstotliwość ruchu jest mniejsza. Wyburzone mają zostać:

- wjazd od strony Mostu Długiego w kierunku pl. Żołnierza (zniknie już w czasie budowy parkingowca),v - zjazd od strony pl. Żołnierza w kierunku Mostu Długiego (do wyburzenia przy budowie Mostu Kłodnego),

- zjazd od strony pl. Żołnierza w kierunku Wałów Chrobrego i stoczni (do wyburzenia przy budowie Mostu Kłodnego).

W okolicy zmieni się bardzo dużo

Rolę łącznic przejmie nowy układ drogowy. W śladzie dzisiejszej ulicy biegnącej wzdłuż skarpy zamkowej (prowadzi pod Trasę Zamkową), powstanie jednokierunkowa, dwupasmowa ulica, którą zjeżdżać się będzie w kierunku Mostu Kłodnego. Tuż przed wjazdem na nową przeprawę powstanie skrzyżowanie z ul. Nabrzeże Wieleckie. Ruch w stronę pl. Żołnierza będzie odbywał się ul. Duczyńskiego (przy łące Kany).

Bez zmian pozostaną dwie łącznice, z których kierowcy korzystają najczęściej: zjazd od strony Prawobrzeża w kierunku Wałów Chrobrego i stoczni oraz wjazd od strony Wałów Chrobrego w kierunku Prawobrzeża.

Nowa zabudowa tuż nad bulwarami

Kiedy nastąpią zmiany? Niedawno ogłoszono przetarg na projekt parkingowca. Wcześniej zapowiadano, że najszybciej może być on gotowy w 2022 r. Realizacja Mostu Kłodnego planowana jest w latach 2023-26.

Likwidacja łącznic i zwężenie fragmentu ul. Nabrzeże Wieleckie na wysokości Podzamcza, pozwoli wygospodarować miejsce na nową zabudowę tuż nad bulwarami (między Trasą Zamkową a Mostem Długim).

Czy kiedyś rozebrana zostanie cała Trasa Zamkowa?

Przypomnijmy jeszcze, że w miejskim konkursie urbanistycznym „Łasztownia. Nowe Serce Miasta” wygrała koncepcja autorstwa Pracowni Projektowej Maćków z Wrocławia, która docelowo zakłada likwidację całej Trasy Zamkowej. Miejscy urzędnicy uspokajali jednak później, że nie wszystkie założenia tej koncepcji muszą być wykonane i takiego pomysłu na razie się nie rozważa.

Byłby on możliwy do realizacji dopiero wówczas, gdy powstanie inna przeprawa przez Odrę, przejmująca ruch między Lewobrzeżem i Prawobrzeżem. Nie będzie nią Most Kłodny, którego zadaniem jest przede wszystkim lepsze skomunikowaniem północnej części Łasztowni (okolice Starej Rzeźni). W dalekosiężnych koncepcjach zakładana jest budowa nowego mostu w okolicach ulicy Zapadłej na Pomorzanach, ale wcześniej musi tam dotrzeć śródmiejska obwodnica, która na razie utknie na pewien czas tuż za powstającym właśnie węzłem Łękno.