Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na dokończenie przebudowy węzła Kijewo. Budimex będzie miał teraz 13 miesięcy na wykonanie wszystkich prac, obejmujących nitkę w kierunku Stargardu. Prace wiązać się będą z utrudnieniami dla kierowców.

– W lipcu przyszłego roku planujemy zakończyć rozbudowę węzła na skrzyżowaniu autostrady A6 z drogą krajową nr 10. Prace na węźle Szczecin Kijewo dokończy firma Budimex, z którą podpisaliśmy dziś umowę o wartości ok. 59,9 mln zł. Na początku przyszłego tygodnia wykonawcy przekażemy plac budowy – informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Znów dwukierunkowy ruch jedną jezdnią

Prace obejmą przede wszystkim wykonanie nowego wiaduktu węzła na jezdni DK10 w stronę Stargardu, przebudowę jezdni autostrady A6 (zostaną usunięte ostatnie stare betonoe płyty) oraz pozostałych do wykonania łącznic i jezdni zbiorczo-rozprowadzających w ciągu autostrady A6. Roboty drogowe oznaczają utrudnienia dla kierowców.

– Dokończenie robót na węźle nie będzie możliwe bez wprowadzania zmian organizacji ruchu i czasowych utrudnień. Jezdnia DK10 w stronę Stargardu będzie musiała zostać zamknięta w celu przebudowy i wyburzenia istniejącego wiaduktu oraz wykonania nowego. Dlatego ruch w ciągu DK10 będzie musiał się odbywać dwukierunkowo jezdnią w stronę Szczecina, a kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu. Wymaga to w pierwszej kolejności poszerzenia jezdni DK10 w stronę Szczecina i wykonania połączeń pomiędzy jezdniami – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk.

Ruch jedną jezdnią planowany jest również w czasie przebudowy fragmentu A6. Wiadomo jednak, że w czasie wakacji, w okresie największego ruchu, dostępne będą po dwa pasy ruchu w każdą stronę.

– O szczegółach organizacji ruchu i etapach ich wprowadzania poinformujemy w przyszłym tygodniu – zapewnia Mateusz Grzeszczuk.

4 lata i 9 miesięcy

Rozbudowa węzła Kijewo rozpoczęła się w październiku 2017 r, potrwa więc łącznie co najmniej 4 lata i 9 miesięcy. Oczywiście, wszystko powinno być gotowe dużo wcześniej. Całą inwestycję miał wykonać Energopol Szczecin, ale z powodu problemów finansowych zrealizował tylko 20% planowanych prac i rozwiązano z nim kontrakt.

GDDKiA zdecydowała, że zadanie zostanie dokończone w trzech etapach. Budowę wiaduktu w ciągu DK10 zrealizowała firma KBI (koszt – 7,3 mln zł), a na wykonawcą drugiego etapu – jezdni DK10 w stronę Szczecina wraz z łącznicami Stargard-Świnoujście i Świnoujście-Szczecin – wybrano Strabag (koszt – 32 mln zł). Teraz rozpocznie się realizacja ostatniego – trzeciego etapu.