Dwie jezdnie po dwa pasy ruchy, cztery ronda, torowisko i pętla tramwajowo-autobusowa – tak zmienił się nieco ponadkilometrowy odcinek ul. Szafera. Od piątku 20 sierpnia z nowej infrastruktury drogowej będą mogli korzystać kierowcy. Dłużej poczekają pasażerowie tramwajów, bo odbiory torowiska i pętli jeszcze potrwają.

„Szanowni, w najbliższy piątek otwieramy dla ruchu kołowego ul. Szafera!” – poinformował prezydent Piotr Krzystek na swoim profilu na Facebooku.

Umowę na przebudowę ul. Szafera podpisano 21 października 2019 r. Pierwotnie zakładano, że roboty potrwają 1,5 roku, przedłużyły się więc o ok. 4 miesiące. Wykonawcą jest firma Eurovia Polska, która otrzyma za swoją pracę 125 mln zł.

Jezdnie, torowisko i pętla

Szafera stała się ulicą o dwóch jezdniach z dwoma pasami ruchu. Na odcinku 1,2 km wytyczone zostały cztery ronda, na każdym skrzyżowaniu z innymi ulicami: Zawadzkiego, Jarzyńskiego, Romera i Modrą, Modrą i Szeroką (rondo turbinowe). Częścią inwestycji są też nowe chodniki i drogi rowerowe. Przebudowano uzbrojenie podziemne oraz oświetlenie.

W pasie rozdzielającym jezdnie powstało torowisko tramwajowe, po którym poruszać będą się również autobusy. Prowadzi do nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy Netto Arenie. Wybudowano tam cztery tory przy peronach tramwajowych i peronie autobusowo-tramwajowym oraz stanowiska postojowe dla autobusów. Zaprojektowano budynek socjalny z kasami biletowymi, a obok parking dla samochodów osobowych i parking dla rowerów. W całej okolicy ustawiono aż 25 wiat przystankowych.

Na razie nie wiadomo jednak, kiedy ruch tramwajowy zostanie uruchomiony. Wcześniej muszą się zakończyć odbiory, a prezydent Krzystek zaznacza, że jest to czasochłonna procedura.

Nasadzenia zieleni

Dopełnieniem inwestycji przy ul. Szafera są nowe nasadzenia zieleni, niezbędne w tym mocno „betonowym” krajobrazie. Pojawiło się tam 268 drzew (klony czerwone, klony polne i lipy srebrzyste), 61 433 krzewów, 1 618 traw ozdobnych oraz 120 pnączy. Tworzą m.in. szpaler odgradzający jezdnię od chodnika i ścieżki rowerowej.