Po polskiej stronie zakończyła się przebudowa dawnej przeprawy kolejowej Siekierki – Neurüdnitz. Można już korzystać z ponad 400 metrowej ścieżki pieszo rowerowej nad rozlewiskiem Odry i platformy widokowej na moście.

W czwartek odbyły się ostatnie odbiory techniczne. Po renowacji most zyskał nową funkcję. Ułożono na nim ścieżkę ze specjalnych płyt kompozytowych, pozwalającą na wygodny ruch pieszych i rowerzystów. Na przęsłach wybudowano platformę widokową, wokół pojawiły się też ławki, stojaki i pulpity edukacyjne. Wszystko w malowniczej scenerii rozlewiska Doliny Dolnej Odry.

„Widoki są wspaniałe”

– Jestem przekonany, że nie tylko rowerzyści pokochają to miejsce – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Widoki są wspaniałe, a nowa funkcja mostu przyciągnie wielu miłośników aktywnego wypoczynku. W Siekierkach zaczyna się popularny szlak prowadzący przez naszą krainę jezior, po obu stronach granicy są trasy nadodrzańskie. Wymarzone warunki do organizowania krótszych i dłuższych wycieczek. A po zakończeniu niemieckiej części inwestycji przeprawa Siekierki – Neurüdnitz stanie się najpiękniejszym przejściem granicznym, rowerowym łącznikiem Pomorza Zachodniego z Europą.

Inwestycja po niemieckiej stronie mostu ma potrwać do czerwca 2022 r. Wtedy most Siekierki – Neurüdnitz stanie się efektownym i funkcjonalnym łącznikiem między siecią dróg rowerowych po obu stronach granicy.

Szeroka panorama rozlewisk

Na razie można korzystać tylko z polskiego fragmentu mostu. Już jednak sama platforma widokowa zbudowana na przęsłach mostu może być świetnym celem wycieczek rowerowych. Jest zadaszona, a dach jednocześnie stanowi kolejny poziom widokowy.

– Pierwotnie planowana była lokalizacja punktów widokowych wzdłuż mostu. Natomiast analizując jego parametry, uznaliśmy, że optymalne będzie wykorzystanie wysokości i nośności jego konstrukcji. Dlatego zaproponowaliśmy wprowadzenie jednej dużej platformy zlokalizowanej na szczycie kratownic jednego z przęseł. Dzięki temu otwiera się z niej szersza panorama rozlewisk, a jej nieregularny kształt pozwala uzyskać jak największą liczbę otwarć widokowych. Równocześnie jej lokalizacja na skrajnym, zachodnim przęśle mostu sprawia że naturalnie pełni ona rolę bramy powitalnej dla wjeżdżających od strony Niemiec – mówi Tomasz Maksymiuk, z biura MXL4 architekci, które przygotowało projekt przebudowy przeprawy.

Inwestycja za ponad 11 mln zł

W pracach projektowych uczestniczyło też biuro konstrukcyjne „K2 Inżynieria”, a generalnym wykonawcą robót budowlanych była firma INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o. Zamawiającym był Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego.

Inwestycja po polskiej stronie kosztowała 11,7 mln zł. W 85% była dofinansowana z programu Współpracy Interreg V A Meklemburgia-Pomorze Przednie/ Brandenburgia /Polska 2014 – 2020, a także środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego oraz Gminy Cedynia.

Przypominamy, że most w Siekierkach znajduje się na terenie parku krajobrazowego, w którym żyje 180 gatunków ptaków. By nie zakłócać przyrodzie spokoju, należy zachować ciszę, zwierzęta domowe trzymać na smyczy, nie zostawiać śmieci.

Jak dojechać do Siekierek? Można pociągiem, samochodem lub rowerem. Podróżując koleją, należy wysiąść na stacji Godków. Przy stacji przebiega ścieżka rowerowa prowadząca na sam most. Jadąc autem, najlepiej zaparkować przy starej stacji kolejowej w Siekierkach. Ci, którzy planują dłuższą wyprawę na dwóch kółkach, wszelkie wskazówki znajdą na www.trasyrowerowe.wzp.pl