Rozmowy na ten temat trwały już długo. Wiadomo było, że jeżeli port w Szczecinie ma konkurować z innymi o podobnym standardzie, konieczne jest pogłębienie toru wodnego do Świnoujścia. Wreszcie mamy konkretne decyzje i umowę finansową w tej sprawie!

Pogłębienie jest konieczne

Tor wodny łączący Szczecin i Świnoujście liczy 68 km i niemal na całej długości ma aktualnie głębokość 10,5m. Pozwala to na bezpieczną żeglugę statków o zanurzeniu do 9,15m, co oczywiście zawęża liczbę kontraktowanych usług i rozwój portu. Tymczasem do obsługi większych jednostek, które mogłyby tu wpływać, spółki przeładunkowe są już praktycznie przygotowane. Mniejsze inwestycje związane z planowaną modernizacją toru wodnego są już realizowane (przez Urząd Morski w Szczecinie). To m.in. działania związane z przebudową Kanału Piastowskiego. 

Ponad miliard złotych ze środków unijnych 

Pogłębienie toru wodnego to inwestycja bardzo kosztowna i dlatego pozyskanie unijnego dofinansowania było w tej kwestii niezbędne. Dokładnie dziś (21 grudnia) deklaracje i zapowiedzi stały się faktem. Umowy o przyznaniu unijnych środków podpisali w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie, Przemysław Gorgol (pełniący obowiązki Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych) oraz Wojciech Zdanowicz (Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie), a także Prezydent Szczecina, Piotr Krzystek.

Zgodnie z jej treścią w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko nasze miasto otrzyma 1,18 mld zł na wspomnianą wyżej inwestycję (której koszt całkowity wynosi 1,38 mld zł). Prace mają obejmować pogłębienie toru, budowę i przebudowę skarp i umocnień brzegowych, niwelację dna morskiego w strefie Świnoujścia oraz pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków. Przetarg na projekt budowy ma zostać ogłoszony 29 grudnia.

Teraz przetarg, projekt w przyszłym roku

Jak powiedział nam Wojciech Zdanowicz: „Zainteresowanie firm zajmujących się takimi pracami jest duże zatem spodziewamy się wielu ofert. To praktycznie jedna z największych, a może nawet największa obecnie, inwestycja dotycząca infrastruktury morskiej w Europie. Zgodnie z harmonogramem do końca przyszłego roku ma powstać projekt, następnie w 2019 ruszą prace i mają być zakończone najpóźniej w trzecim kwartale 2022 roku".

Autor: Radi