Pogłębiony do głębokości 12,5 metra został już tor wodny Świnoujście – Szczecin. Podobne parametry musi jeszcze zyskać najbliższe otoczenie portowych nabrzeży. W rejonie Kanału Dębickiego właśnie rozpoczęły się najważniejsze prace.

– Rozpoczęliśmy kluczowe prace przewidziane dla tego zadania, czyli roboty czerpalne. Pogłębianie dna przebiega z wykorzystaniem pogłębiarki – statku, który się nazywa „Inż. Stanisław Łęgowski". Zbiera on nadmiar piasku i namułów, aby osiągnąć wymaganą rządną docelową dna. Po wypełnieniu ładowni, statek kieruje się do specjalnie przygotowanego miejsca postoju na odcinku Przekopu Mieleńskiego, a tam zebrany urobek systemem krótkich rurociągów tłoczy na specjalne przygotowane wcześniej pole odkładu – mówi Piotr Arabczyk, dyrektor projektu z Grupy NDI, wykonawcy prac w rejonie Kanału Dębickiego.

Pogłębiarka pracuje 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Jej ładownia ma pojemność 1600 m3. Do przetransportowania jest aż 1,5 miliona m3 mas ziemnych.

Częścią inwestycji jest budowa nowego nabrzeża Norweskiego, stanowiącego przedłużenie linii już istniejącego nabrzeża Fińskiego oraz modernizacja istniejących nabrzeży Czeskiego i Słowackiego. Wybudowane zostanie też nabrzeże Duńskie które będzie pełnić funkcję zabezpieczenia brzegu Ostrowa Grabowskiego i pozwali w przyszłości przedłużyć linię nabrzeża Norweskiego.

– Ponieważ odpowiednio wcześniej zabezpieczyliśmy kluczowe materiały budowlane, Szczecin zaraz na początku 2023 roku dorobi się zupełnie nowego nabrzeża Norweskiego o długości 300 metrów. Będzie ono w pełni przystosowane do obsługi statków – zapowiada Piotr Arabczyk.

Łącznie na terenie inwestycji wykonano ponad 40 procent zaplanowanych robót. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Koszt prac to ok. 343,1 milionów złotych. Wszystkie powinny zakończyć się do połowy 2024 roku.

Równolegle prowadzone są prace modernizacyjne w rejonie Basenu Kaszubskiego.

zdjęcia i film: materiały NDI