W optymistycznym wariancie w 2023 r. ma być gotowa polska część tej trasy, biegnąca od Świnoujścia, przez Międzyzdroje, Wolin, Stepnicę, Szczecin, Police, aż po Nowe Warpno. W najbliższych miesiącach zbudowanych i oznakowanych zostanie 10 odcinków tras rowerowych pomiędzy Międzyzdrojami a Skoszewem.

Obecnie istnieją na razie fragmenty oznakowanej trasy wokół Zalewu Szczecińskiego. Celem samorządu Województwa Zachodniopomorskiego i niemieckiego Powiatu Greifswald jest poukładanie wszystkich tych „puzzli” w jedną całość i stworzenie kompletnej trasy, która powinna z miejsca stać się dużą atrakcją turystyczną.

- Widzimy rosnący potencjał w turystyce rowerowej na Pomorzu Zachodnim, nasi turyści chcą być aktywni i chcą korzystać z dobrej infrastruktury. Nasi mieszkańcy na nowo rozkochują się w rowerach. Chcemy, by z rowerów można było korzystać w sposób bezpieczny, bo coraz więcej osób podróżuje z dziećmi. Te ścieżki, które staramy się wyznaczać są albo niezależne od dróg publicznych, albo wyznaczamy je na trasach o niskim natężeniu ruchu - mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Dlatego w najbliższych miesiącach realizowany będzie projekt „Na dwóch kółkach wokół Zalewu Szczecińskiego”. Jego łączna wartość to ok. 10,5 mln zł (7,6 mln zł wsparcia ze środków Programu INTERREG Va.), a działania po stronie polskiej pochłoną 8 mln zł. Środki te posłużą promocji imprez rowerowych („Rajd dookoła Zalewu Szczecińskiego”, „Rajd na Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach” czy „Rowerem na Festiwal Słowian i Wikingów”) i uzupełnieniu już istniejącej infrastruktury.

Firma PRD Nowogard wybuduje pięć ważnych łączników trasy dookoła Zalewu Szczecińskiego między Międzyzdrojami a Skoszewem. Ich łączna długość to blisko 6,5 km. Wykonawca oznakuje także 5 kolejnych odcinków o długości 8 km. Inwestorem jest Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie. Partnerami działania są także Powiat Kamieński oraz gminy Międzyzdroje i Wolin, W ramach niemieckiej części projektu Powiat Greifswald wybuduje 2,9 km trasy rowerowej i pomoże w promocji trasy.

Docelowo, pętla wokół Zalewu Szczecińskiego wykorzystywać będzie istniejącą oraz tworzoną infrastrukturę w ramach szlaków Velo Baltica ze Świnoujścia do Międzyzdrojów i Blue Velo, z Międzyzdrojów do Szczecina. Planowane i realizowane są kolejne odcinki. Największy problem jest w tej chwili z fragmentem Lubczyna – Szczecin Dąbie. Upadłość ogłosił wykonawca, trzeba też sprawdzić nośność wałów, którymi mają poruszać się rowerzyści.

Rowerowa pętla wokół Zalewu Szczecińskiego będzie miała długość 292 km, z czego 182 km po stronie polskiej.