Firma Elbud Szczecin przebuduje otoczenie trzech przystanków Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej: Dąbie (południe), Golęcino i Stołczyn (Glinki). Do rozstrzygnięcia pozostał tylko jeden przetarg, dotyczący SKM Pogodno.

Miasto odpowiada za budowę otoczenia, które w przyszłości będzie sprzyjać przesiadce na pociągi SKM. Miejskie części ich przystanków to w praktyce nowe chodniki, miejsca postojowe dla samochodów i stojaki rowerowe. Prace obejmują też czasami przebudowę lub budowę fragmentów ulic czy modernizację infrastruktury podziemnej.

Trzy ostatnie przetargi na wykonanie tego typu robót wygrała firma Elbud Szczecin. Przy zadaniu dotyczącym stacji SKM Dąbie (południe) zaproponowała za swoją pracę 10,9 mln zł, przy SKM Golęcino – 6,6 mln zł, a przy SKM Stołczyn – 7,8 mln zł.

Wszystkie inwestycje realizowane będą w formule zaprojektuj i wybuduj. Najpierw wykonawca musi uzupełnić dokumentację projektową i dopełnić wszystkich formalności, a dopiero później będzie mógł rozpocząć roboty budowlane.

Miasto ma przygotować 24 węzły przesiadkowe. Ostatnio przeznaczyło na to dodatkowe środki (łącznie ma być to 175 mln zł), aby można było rozstrzygać kolejne przetargi. Został tylko jeden, dotyczący SKM Pogodno. Część zadań została już wykonana (m.in. SKM Niemierzyn, SKM Pomorzany czy SKM Gocław).

Inwestorem w części dotyczącej przebudowy torowisk i stacji jest PKP PLK. Tutaj prace są znacząco opóźnione, ze względu na nieporozumienia z wykonawcą – spółką Trakcja SA. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (lider całego projektu) musiało starać się o aneksowanie umowy o dofinansowanie, by nie przepadły unijne pieniądze w wysokości 512 mln zł. Na szczęście stało się to już faktem.

Inwestycja została podzielona na 2 etapy. Pierwszy, czyli infrastruktura w stronę Goleniowa, Stargardu i Gryfina ma być gotowa do końca 2023 roku. Najbardziej zniszczona linia do Polic – do końca 2025 roku.