W samym Szczecinie istnieje pięć inkubatorów, pod których dachem działalność prowadzą firmy z różnych branż. Każdy z inkubatorów działa autonomicznie, mimo że mają ten sam cel - inkubować i rozwijać młode firmy. Co się stanie, kiedy inkubatory połączą swoje siły?

Nad taką wizją zastanawiał się Łukasz Martyniak, który prowadzi swoją firmę pod skrzydłami Inkubatora US.

- Założyłem biznes związany z obsługą klientów biznesowych. Mówiąc prościej: oferuję firmom usługi jednego z operatorów komórkowych. Poszukiwałem różnych źródeł dojścia do klienta. Stosowane przeze mnie metody były dość oklepane, a sami klienci są już zniechęceni np. telefoniczną formą oferty danej usługi. Podczas spotkań przy kawie w naszym wspólnym pokoju rozmawiałem z kolegami z innych branż i pewnego razu wpadliśmy na pomysł, że możemy sobie nawzajem oferować produkty i usługi po niższych cenach- opowiada Łukasz.

W ten sposób narodził się pomysł, aby połączyć siły firm działających w ramach jednego inkubatora. Ale po pewnym czasie Łukasz zaczął się zastanawiać, czy nie warto byłoby poszerzyć współpracę o kolejne inkubatory i podmioty zrzeszające przedsiębiorców.

- Projekt, który obecnie już realizuję, jest dość innowacyjny- do tej pory nie funkcjonował nigdzie w regionie a nawet w kraju. Zazwyczaj podmioty, skupiające młode firmy lub te z większym doświadczeniem, funkcjonują tylko w danym regionie i dotyczą wybranej branży. Mój pomysł daje możliwość współpracy różnych firm z różnych inkubatorów- tłumaczy Łukasz.

Na czym polega projekt? Łukasz jest właścicielem i pomysłodawcą portalu www.zainkubowani .pl. Na stronie znajdziemy informacje związane z biznesem: aktualności dotyczące gospodarki w naszym regionie, ciekawostki, szkolenia dla przedsiębiorców. W zakładce „Zainkubowani” wyszczególnione są firmy z odnośnikami (opis, dane firmy) oraz w jakich inkubatorach działają.

Jakie są korzyści z przyłączenia się do projektu? Przynależność do portalu zainkubowani.pl daje firmom dodatkowe możliwości: darmową reklamę, promocję samej przedsiębiorczości oraz pozyskanie nowych klientów.

-Poza tymi benefitami firmy mogą bezpłatnie zaprezentować swoje usługi i produkty innym firmom funkcjonującym w innych inkubatorach. Ważnym elementem jest także możliwość sprzedaży swoich usług dla innych inkubowanych firm po dużo niższych cenach. Dzięki temu beneficjenci Inkubatorów mogą dużo taniej np. wydrukować wizytówki, zamieścić reklamę, zakupić części motoryzacyjne, wysłać paczkę do UE i wiele innych- dodaje Łukasz.

Docelowo portal ma być miejscem, w którym młody przedsiębiorca znajdzie wszystkie interesujące go informacje.

- Jeśli chodzi o szczecińskie inkubatory, to w Internecie jest duży rozstrzał, każdy inkubator ma swoją stronę. Obecnie stronazainkubowani.pl jest centrum wymiany ofert, kontaktów i danych o samych inkubatorach- mówi Łukasz.

Aktualnie współpracę z portalem nawiązały trzy inkubatory, a trwają rozmowy z czwartym. Do projektu zapisało się już 50 firm z najróżniejszych branż: finansowej, informatycznej, logistycznej, motoryzacyjej, spożywczej, reklamowej, telekomunikacyjnej i wielu innych. Łukasz zachęca świeżo upieczonych przedsiębiorców do uczestnictwa w programie i jednocześnie doradza:

- Młodym przedsiębiorcom trudno jest utrzymać się na rynku: jesteś nowy, inny, oferujesz coś niesprawdzonego, a to stanowi barierę dla potencjalnego klienta. Budowanie marki, zdobycie nowych klientów a następnie utrzymanie ich lojalności wymaga czasu. To z kolei pociąga za sobą konsekwencje finansowe. Przy zakładaniu biznesu ważne jest, aby nie polegać tylko i wyłącznie na nim, ale zdywersyfikować źródła dochodów. Młode firmy powinny wspierać się wzajemnie, bo to przyniesie wymierne korzyści. Warto budować sieć kontaktów, bo w przyszłości może okazać się, że będziemy potrzebowali pomocnej dłoni od kolegi z innej branży.