Odsłona tablicy Emila Stoewera – postaci ze szlaku „Niezwykli szczecinianie i ich kamienice”.
Miejsce: Kamienica przy ul. Wielkopolskiej 32.
Tu w latach 1907–1917 mieszkał Emil Stoewer.
- Tablicę odsłoni Jutta Barckmann, wnuczka Bernharda Stoewera Juniora, brata Emila.
- Przed kamienicą zaparkuje kabriolet, model Stoewer R150, którym przyjedzie Jutta Barckmann
- Gość wydarzenia: Manfried Bauer, właściciel Muzeum Stoewera w Wald-Michelbach
- Dr Andrzej Wojciech Feliński (Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki): prezentacja historii fabryki braci Stoewer
- Wystąpi trio smyczkowe z Baltic Neopolis Orchestra
- Hejnał miasta podczas odsłony zagra Michał Koniarski, hejnalista miasta Szczecin
- Prezentacja kamienic z kartonu - prace z warsztatów „Dzieci zwiedzają Szczecin”(organizator: Dział Edukacji Artystycznej Zamku Książąt Pomorskich, prowadząca: Marta Wróblewska)
- Przekazanie wyjątkowego prezentu dla „Kamienic Szczecina” od Joanny i Mariusza Bednarskich
- Dekoracja kamienicy: Dominika Florczak i Katarzyna Dobrowolska
- Rekwizyty: Michał Pieńkos, Jarosław Stychlerz
- Pomysłodawca wydarzenia: Justyna Machnik
Emil Stoewer (1873 Szczecin – 1942 Berlin) – pionier motoryzacji, wespół z bratem prowadził fabrykę Stoewer-Werke AG. W 1897 r. skonstruowali swój pierwszy pojazd – trójkołowy rower napędzany silnikiem spalinowym. Fabryka produkowała samochody osobowe (także kabriolety, limuzyny i sportowe), dostawcze, ciężarowe, autobusy, w tym piętrowe – omnibusy dla londyńskiej komunikacji. Większość była przeznaczona na eksport. W 1930 r. Stoewer opracował model V5, uznany za pierwsze seryjnie produkowane niemieckie auto z napędem na przednie koła. Firma miała ciekawe pomysły marketingowe: rajd do Paryża samochodem własnej konstrukcji, aktywność wystawiennicza, jazdy próbne. O Szczecinie mawiano Stoewerstadt. Emil Stoewer opuścił spółkę w 1932 r. Trzy lata później fabrykę zaangażowano w centralnie sterowaną produkcję zbrojeniową.
Komentarze
0