Gdzie i kiedy?
Miejska Biblioteka Publiczna, filia nr 7
pl. Matki Teresy z Kalkuty 8, Szczecin
wtorek, 19 marca 2024, 18:00
Za ile?
darmowe
19 marca (wtorek), o godz. 18:00 w filii nr 7 (pl. Matki Teresy z Kalkuty 8) odbędzie się kolejne spotkanie z historią Pomorza. Tym razem goście cyklu [Pomerania incognita]: Paweł Osuchowski — dyrygent i chórmistrz oraz dr Urszula Stawicka — absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie opowiedzą o muzycznych aspektach dawnego Szczecina.

Na przestrzeni ostatnich dekad poszerzyła się wiedza muzykologiczna i doświadczenie muzyków sięgających po dzieła kompozytorów tworzących muzykę dawnej Pomeranii, dla której Szczecin przez wieki był jednym z centralnych miejsc rozwoju. Od 2008 roku Fundacja Akademia Muzyki Dawnej przedstawia i przybliża wspomniane dziedzictwo popularyzując osiągnięcia naukowe i muzyczne specjalistów nurtu historycznego. Po wiekach zapomnienia sięgamy po dzieła szczecińskich kompozytorów XVII i  XVIII wieku, aby odkryć na nowo niezwykły świat stylistyki manieryzmu, późnego baroku i zapowiedzi nowych prądów epoki oświecenia. Spotkanie będzie okazją do przypomnienia najważniejszych muzycznych postaci Szczecina od Ph. Dulichiusa po M.Ch.Wolffa.

 

O prelegentach:

Paweł Osuchowski, dyrygent i chórmistrz, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie dyrygentury symfonicznej prof. Jerzego Katlewicza. Swą wiedzę poszerzał pod kierunkiem HelmuthaRillinga, uczestnicząc w projektach koncertowych oraz kursach mistrzowskich jako stypendysta Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie. Występował przed międzynarodową publicznością na koncertach i festiwalach w Austrii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Islandii, Niemczach, Ukrainie, Słowacji, Węgrzech i Włoszech. Założył i prowadził w latach 1993-2000 Uniwersytecką Orkiestrę Barokową ConsortiumIagellonicumdziałającą przy Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Artysta zajmuje się stale animacją i organizacją wydarzeń artystycznych i edukacyjnych, koncertów i festiwali, powołał do życia między innymi: Dni Bachowskie w Krakowie, Europa bez Granic – Muzyka bez Granic Kraków 2000, Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej, Letni Festiwal Wędrowny Na Gotyckim Szlaku. Od 2008 roku pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Fundacji Akademia Muzyki Dawnej realizując działalność artystyczną i edukacyjną. Nagrał szereg albumów CD z muzyką polską oraz otrzymał nominację do nagrody Fryderyk za nagranie kompozycji Johanna Sebastiana Bacha. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prowadząc prace badawcze nad twórczością operową Józefa Elsnera, czego ukoronowaniem było prawykonanie i nagranie zrekonstruowanej opery „Król Łokietek”. W latach 2002-23był kierownikiem artystycznym Chóru Collegium MaiorumZachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie prowadząc szereg koncertów muzyki chóralnej i oratoryjnej. W okresie pandemii zrealizował z zespołami Szczecin Vocal Project, ConsortiumSedinum i Orkiestry Famd.pl szereg nagrań i rejestracji filmowych dostępnych na stronie www.famd.pl. Od roku 2022 jest menagerem międzynarodowego projektu wymiany artystycznej „Wczoraj i dziś / I gaerog i dag – Polish-Icelandic Musical Dialogue”. Dokonał szeregu nagrań płytowych zawierających muzykę polską dawną i współczesną. Paweł Osuchowski prowadzi także działalność pedagogiczną, jak i popularyzatorską jako autor programów edukacyjnych i radiowych promujących dziedzictwo europejskiej kultury muzycznej.

Urszula Stawicka - urodzona we Lwowie, wychowała się w Krakowie, gdzie zdobyła pełne wykształcenie muzyczne, od 1999 roku mieszka i pracuje w Szczecinie. Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowiew klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk– Podrazy oraz w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej. W trakcie studiów swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem prof. AlmuthRossler, prof. Ludgera Lohmanna, HeineraGrassta, prof. JaquesaOgga. W latach 1993-2000 była współzałożycielem i członkiem Uniwersyteckiej Orkiestry Barokowej ConsortiumIagellonicum, działającej przy Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Był to jeden z pierwszych zespołów muzyki dawnej w Polsce. W roku 2000 założyła zespół ConsortiumSedinum, który koncentruje się na badaniach i prezentacji dzieł kompozytorów polskich i pomorskich epoki baroku. Aktywność ta zaowocowała przywróceniem do życia muzycznego wielu interesujących i zapomnianych utworów, jak również działalnością naukową i publicystyczną dotyczącą muzyki pomorskiej – wydawnictwa CD Vitae Pomeranorum. Jest klawesynistką skoncentrowaną na wykonawstwie historycznym, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki klawiszowej i kameralnej przełomu XVII i XVIII wieku, a także twórczości współczesnych kompozytorów. Koncertowała w niemal wszystkich krajach europejskich oraz Stanach Zjednoczonych, współpracowała jako wykonawca partii solowych, basso continuo bądź kameralistka z wieloma zespołami muzyki dawnej w Polsce i za granicą – A Capella Leopolis, BarockTrompetten Ensemble Berlin, Orchesterund Collegium fur alte Musik Vorpommern, NeuePohlnische Capelle, Arte Dei Suonatori, Capella Cracoviensis, Orkiestra Fundacji Akademia Muzyki Dawnej Szczecin. Była współtwórcą wielu nagrań fonograficznych stworzonych dla Wydawnictwa Dux oraz Recart. Poza działalnością koncertową prowadzi aktywność pedagogiczną, jako nauczyciel klasy organów i klawesynu z Zespole Szkół Muzycznych w Szczecinie oraz Akademii Sztuki w Szczecinie. Obroniła pracę doktorską, której tematem był rozwój muzyki klawiszowej w Północnoniemieckiej Szkole Organowej. Pracuje jako Adiunkt na Wydziale Instrumentalnym Akademii Sztuki w Szczecinie. W sierpniu 2022 roku w akcie solidarności z narodem ukraińskim przyjęła zaproszenie Festiwalu Muzyki Dawnej i wykonała recital w Sali koncertowej Filharmonii we Lwowie (Ukraina) podczas trwania działań wojennych.