Gdzie i kiedy?
Od: piątek, 6 października 2023, 21:00
Do: niedziela, 8 października 2023, 18:00
Organizatorzy zapraszają na ósmą odsłonę EUROMUSICDRAMA – jedynego w Europie festiwalu poświęconemu muzyce teatralnej.

6.10.2023 godz. 21:00

„Wielka Improwizacja”

Tekst: Adam Mickiewicz

Muzyka: Anthony Girard

Miejsce: Teatr Kameralny

Któż z nas Polaków nie zna „Wielkiej improwizacji” Adama Mickiewicza ? Otóż jest ona znana również w wersji francuskiej, ponieważ ten poemat został przetłumaczony i wydany już w 1832 w Paryżu. Kompozytor Anthony Girard oczarowany tekstem polskiego wieszcza próbuje stworzyć całość sceniczną powierzając rolę Konrada klarnetowi. Saksofon staje się głosem, a towarzyszy im fortepian stając się wyobrażonym chórem greckim. Girard, zasłużony kompozytor muzyki teatralnej pragnie nadać tekstowi wydźwięk ” Iliady ” Homera, który jak wiadomo był wykonywany z towarzyszeniem liry.

Podczas tego wieczoru Michał Janicki wprowadzi „za kulisy” teatru i opowie jak się tworzy i łączy muzykę ze spektaklem.

Reżyseria i przygotowanie: Michał Janicki  

 

6.10.2023 godz.10:00

9.10.2023 godz.10:00

Muzyka elektroniczna w teatrze

Warsztaty zaadresowane do uczniów i studentów szkół muzycznych

Prowadzenie: Stephan Sordet „Ensemble Sillage”

Miejsce: Teatr Kameralny

Muzyka w teatrze ma pomóc akcji dramatycznej w przekazaniu emocji i w podkreśleniu ważnych dla dramaturga i reżysera momentów. Ma swoje określone miejsce i funkcje, ale od momentu powstania muzyki elektronicznej jej szczególne „piano” towarzyszy akcji dramatycznej w momentach gdzie się tego najmniej spodziewamy. Stephan Sordet dzieli się tajnikami muzyki elektronicznej, która inspiruje młode pokolenie muzyków wykonawców i kompozytorów. Na przykładach teatru Artura Artaud, a także brutalistów niemieckojęzycznych kreuje atmosfery pełne grozy i kontrastów.

Warsztaty powstały dzięki współpracy Festiwalu Euromusicdrama, Ensemble Sillage i Ministerstwa Kultury we Francji.

 

7.10.2023 godz.17:00

„Legenda o Artie Shaw”

Patrycja Fessard

Miejsce: Sala Kameralna Filharmonii w Szczecinie

Sztuka zatytułowana „Legenda o Artie Shaw” opowiada o niesamowitej karierze fenomenalnego jazzmana i kompozytora amerykańskiego polskiego pochodzenia Artura Arszawskiego. Znany na całym świecie pod pseudonimem Artie Shaw ten wspaniały muzyk zrobił również furorę w filmach Hollywood wpisując się nie tylko talentem muzycznym i aktorskim, ale również licznymi romansami. Ulubieniec kobiecej części publiczności Artie Shaw był mężem gwiazd o takich nazwiskach jak Ava Gardner czy Lana Turner. Interpretacje muzyczne Artie Shaw zrewolucjonowały rynek muzyczny lat czterdziestych i pięćdziesiątych, a jego życie pełne skandali pozwoliło powstać kolorowej prasie Hollywood.

W sztuce Patrycji Fessard fenomen Arte Shaw przypomina jego szósta małżonka, pisarka Kaathleen Winsor. W radiowej audycji poświęconej Arturowi Arszawskiemu opowiada o jego pasji do muzyki, sztuki, Polski, życia… Autorki Winsor i Fessard pragną przypomnieć tę nieznaną w Polsce legendę muzyki i pozwolić pozostać jej na scenach naszych teatrów.

W sztuce wystawionej na deskach Filharmonii w Szczecinie kompozycje muzyczne, które były wykonywane przez Artie Shaw będą interpretowane przez wspaniałych muzyków goszczonych przez Festiwal Euromusicdrama. Występują: Honoka Yen, Ariane Jacob, Stephan Sordet, Gilles Pugibet, Jean-Marc Fessard, Patrycja Fessard, Armand Witold Adam Opatowicz i Michał Janicki  

 

8.10.2023 godz.12:00

Koncert młodych wirtuozów

Cykl poświęcony młodym talentom szkół muzycznych

Miejsce: Teatr Kameralny  

 

8.10.2023 godz.18:00

 „Audiencja 2” Bogusław Schaeffer 

Reżyseria i interpretacja: Mikołaj Grabowski

Miejsce: Teatr Kameralny

Euromusicdrama zaprasza Mikołaja Grabowskiego znakomitego aktora i reżysera min. „Kwartetu” Bogusława Schaeffera, który zrewolucjonizował rolę muzyki w teatrze. Tym razem tytułem jakiego podjął się Mikołaj Grabowski jest „Audiencja 2”.

Podczas specyficznie schaefferowskiego wykładu o nowej muzyce, z surrealistycznym epizodem sennym pośrodku utworu, aktor-prelegent najpierw wygłasza monolog o sztuce i kondycji artysty we współczesnym świecie, by następnie przejść do odważnego i nieobliczalnego happeningu z widzami, którzy stają się czynnym uczestnikiem zdarzenia. Pozorna przypadkowość wydarzeń widowiska i jego żywiołowość gwarantują wyborną zabawę i śmiech do łez. Tekst wybitnego kompozytora, muzykologa i dramaturga Bogusława Schaeffera jest przewrotnym wykładem z teorii muzyki, w którym dociekanie absolutu w kategoriach klasycznej estetyki brutalnie się zderza z kabotyńskimi zagrywkami, balansowaniem na krawędzi trywialności, autoironii i wyzywającym brakiem sensu. Słowem, to Schaeffer w całej okazałości, bez jednoznacznych odpowiedzi i ze wszystkimi obsesjami!

To także rzadka okazja do zobaczenia w akcji aktora, reżysera, dyrektora wielu znakomitych scen w Polsce, Mikołaja Grabowskiego, który to jako pierwszy podjął się próby zainscenizowania i zagrania Audiencji II.