W linii prostej to zaledwie 500 metrów od Bramy Portowej. Wyspa Kępa Parnicka wciąż pozostaje jednak nieodkryta dla wielu szczecinian. Pewnie zmieni się to w najbliższych latach, gdyż przygotowywanych jest tam kilka dużych inwestycji deweloperskich. Przyjrzeliśmy się tym planom i najciekawszym zakątkom w tej okolicy.
Kępa Parnicka to wyspa naprzeciwko Dworca Głównego PKP. Jedyna droga prowadzi na nią od strony ul. Energetyków, przez ulicę Celną i most nad Kanałem Zielonym. Jest tam niewiele budynków mieszkalnych. W 2017 r. na wyspie zameldowanych było łącznie 335 osób. Nie brakuje natomiast mniejszych i większych zakładów pracy.
Wycieczkę po tej okolicy rozpoczynamy od Mostu Długiego. Pierwsze duże zmiany w krajobrazie zajdą tuż przed wjazdem na Kępę Parnicką, czyli w południowej części Łasztowni.
Prawie 800 mieszkań przy Moście Długim
Deweloper J.W. Construction wybuduje tutaj osiedle „Nad Odrą”, w którym powstanie łącznie blisko 800 lokali. Prace rozpoczęły się od działki najbliżej Kanału Zielonego (ul. Celna 2), w miejscu, w którym wcześniej funkcjonowała hurtownia ryb i przetworów. Stanie tam 7-kondygnacyjny budynek, który w niektórych miejscach będzie obniżony do 5. lub 6. kondygnacji. Zaplanowano tam 189 mieszkań z balkonami i tarasami oraz 23 lokale usługowe na parterze. Powinny być oddane do użytku w maju 2024 r. Sprzedaż już ruszyła.
W kolejnym etapie po sąsiedzku powstanie budynek z 235 mieszkaniami, lokalami usługowymi i 269 miejscami parkingowymi. Trzeci etap, czyli zabudowa najbliżej Mostu Długiego, jest jeszcze w fazie projektowania. Przy osiedlu zaplanowano marinę, a na dachach budynków zielone tarasy.
Jedyna droga w końcu przestanie być wahadłowa
Most nad Kanałem Zielonym w ciągu ulic Celnej i Heyki to jedyna droga prowadząca na Kępę Parnicką. Od ponad dwóch lat obowiązuje na nim ruch wahadłowy, gdyż konstrukcja jest w złym stanie technicznym. W grudniu rozpoczął się pierwszy od ponad 40 lat generalny remont.
Wykonawcą prac o wartości 5,4 mln zł jest firma Niwa Szczecin. Roboty mają zająć 10 miesięcy, czyli ich finalizacji można spodziewać się pod koniec października.
Istniejąca konstrukcja Mostu Zielonego powstała w latach 1976-77, ale przy jej budowie wykorzystano dużo starsze elementy. Fundamenty i korpusy przyczółków wykonane były dla mostu powstałego w roku 1884, a filar i nadbudowy betonowe w czasie przebudowy mostu w 1934 r. Przedwojenna przeprawa została zniszczona w 1945 r. Nowe nadbudowy żelbetowe i grobla powstały w 1977 r.
Nowy przystanek kolejowy – Szczecin Łasztownia
W ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej zaplanowano w tej okolicy budowę nowego przystanku. Będzie nosić nazwę – Szczecin Łasztownia, choć tak naprawdę zlokalizowany zostanie na Kępie Parnickiej.
Powstanie zaraz za wiaduktem nad ul. Heyki. Pierwotna koncepcja zakładała budowę tuż obok, przy nabrzeżu Kanału Zielonego, parkingu Park&Ride na 55 miejsc. Dojście do peronu zapewnią schody i windy.
55-metrowy apartamentowiec
Kolejnym deweloperem, który zainteresował się nadodrzańskimi działkami w Szczecinie jest PCG z Wrocławia. W północnej części Kępy Parnickiej (ul. Heyki 1 i 2), przy moście kolejowym, planuje budowę 55-metrowego apartamentowca. Mają tam znaleźć się nie tylko mieszkania, ale również punkty usługowe, a całość zostanie otoczona zielenią.
Na razie żadne prace jeszcze się nie rozpoczęły. Wnioski inwestora o pozwolenie na budowę są w trakcie rozpatrywania. Na wspomnianych działkach wciąż działają różne mniejsze firmy.
Dalekomorskie statki na nabrzeżu
To najbardziej zawansowana inwestycja deweloperska na Kępie Parnickiej. Szczecińska firma Siemaszko buduje osiedle między ulicami: Heyki, Składową i Bulwarem Elbląskim. Najbardziej efektowne budynki, przypominające swoją bryłą dalekomorskie statki, staną bezpośrednio nad brzegiem rzeki.
W sumie powstać ma tam około pół tysiąca mieszkań. Najpierw wybudowane zostaną budynki usytuowane najbliżej wody. Znajdzie się w nich 246 mieszkań o powierzchni od 30 do 97 m kw. Dla każdego lokalu zaprojektowane zostało miejsce garażowe w kondygnacji podziemnej lub na parterze. Na wyremontowanym nabrzeżu zaprojektowano ogólnodostępny deptak, a obok przystań dla około 30 jednostek, z dwoma przyczółkami i pływającymi pomostami.
Plac szczelnie wypełniony autobusami
Dopóki nie powstaną nowe budynki mieszkalne, Kępa Parnicka kojarzona będzie przede wszystkim z działalnością licznych firm i zakładów. Bodaj najbardziej znaną z nich jest PKS Szczecin, który przy ul. Heyki 4 ma swoją bazę.
Zdarza się, że bywa to dla przewoźnika kłopotliwa lokalizacja. Gdy PKS kupił używane autobusy piętrowe, problemem okazał się przejazd pod niskim wiaduktem kolejowym nad ul. Heyki. Z opon trzeba było spuszczać powietrze, aby pojazdy mogły się jakoś przecisnąć.
Mniej znane szczecińskie bulwary
Szczecinianie raczej nie wybierają się na spacery na Bulwar Elbląski. Rzadko mają więc okazję oglądać panoramę, która z tej strony Odry roztacza się na okolicę Dworca Głównego, zabytkowej poczty czy górującego nad inną zabudową rektoratu PUM.
Historyczną ciekawostką są zdobione wieżyczki, które można zobaczyć przy nabrzeżu. To zachowany wschodni przyczółek dawnego Mostu Dworcowego. Zwodzoną przeprawę wybudowano w tym miejscu w 1900 roku. 45 lat później została wysadzona przez wycofujące się wojska niemieckie.
Z Bulwaru Elbląskiego przerzucona jest kładka na pobliską Wyspę Przymoście (świetnie widoczną sprzed Dworca Głównego). Znajduje się tam ośrodek sportów wodnych AZS Szczecin.
Most kolejowy w innym miejscu i pociągi cofające w tunelu
Pierwszy most kolejowy nad Odrą (zbudowany w 1846 r.) znajdował się w zupełnie innym miejscu niż obecny. Linia kolejowa przebiegała wówczas przez Kępę Parnicką, mniej więcej po śladzie dzisiejszej ulicy Maklerskiej. Pociągi wjeżdżały później na most w kierunku dworca. I tam pojawiał się problem, który rozwiązano w dość niecodzienny sposób.
Taki układ szlaków kolejowych sprawiał, że linia Poznań – Szczecin przecinała się pod kątem prostym z linią Berlin – Szczecin. Pociągi od strony Poznania musiały więc najpierw wjeżdżać do długiego tunelu, specjalnie wydrążonego w tym celu w skarpie pod dzisiejszą ulicą Potulicką (teraz jest tam strzelnica) i dopiero później cofać w kierunku dworcowych peronów. Taki niewygodny układ komunikacyjny przetrwał ponad 20 lat, do czasu przebudowy linii i budowy istniejącego do dziś mostu kolejowego w nowym miejscu.
Zabytkowa zabudowa
Najcenniejszym zabytkiem na Kępie Parnickiej jest zbudowany w latach 1912-13 gmach Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Został on wpisany do wojewódzkiego rejestru zabytków. Jego pierwotne przeznaczenie było zupełnie inne. Mieściła się tam fabryka czekolady firmy„Flemming & Buchholz Schokoladen & Zuckerwarenfabrik”. Produkowano m.in. kuwertury i masy kakaowe.
W podobnych latach powstała zabudowa dawnej gorzelni, w kwartale pomiędzy dzisiejszymi ulicami: Targową i Spedytorską. Budynki z czerwonej cegły przetrwały wojnę, dziś działają tam różne firmy. Po sąsiedzku, od strony Bulwaru Beniowskiego, funkcjonuje od niedawna Hala Odra. W postindustrialnej przestrzeni organizowane są różnorodne wydarzenia kulturalno-rozrywkowe.
Osiedle w miejscu dawnej stoczni
Gorzowski Budnex rozpoczął budowę mieszkań na południowym krańcu Kępy Parnickiej. W przeszłości funkcjonowała tam Stocznia Rzeczna „Odra”. W pierwszym etapie, tuż nad brzegiem Odry, stanie dziewięciokondygnacyjny budynek z 200 apartamentami, lokalami usługowymi i aparthotelem na niższych kondygnacjach.
Łącznie, w ramach inwestycji Sedina Apartamenty, zagospodarowanych ma zostać 5 ha. W dawnym stoczniowym basenie planowana jest marina.
„Bezludna” wyspa ma zyskać pierwszych mieszkańców
Kępa Parnicka została przed laty połączona groblą z Wyspą Zieloną, na której swoją drugą inwestycję w tej okolicy przygotowuje deweloper PCG. Chodzi o jej północną część, którą kiedyś też zajmowała Stocznia Rzeczna „Odra”. Planowane tam osiedle ma współgrać z bujną zielenią, która jest tak charakterystyczna dla pozostałej części wyspy.
Nowy most, do którego mają dorzucić się deweloperzy
Obecnie jedyna droga dojazdowa na Kępę Parnicką prowadzi od strony ul Energetyków, przez most nad Kanałem Zielonym. Po realizacji planowanych inwestycji mieszkaniowych, ruch samochodowy zdecydowanie się jednak zwiększy. Dlatego trwają wstępne rozmowy miasta z deweloperami w sprawie budowy przeprawy z okolic ul. Zapadłej na Pomorzanach w kierunku Wyspy Zielonej i dalej infrastruktury drogowej w stronę Kępy Parnickiej. W ten sposób powstałaby droga dojazdowa od strony południowej.
W kosztach inwestycji mają partycypować deweloperzy. Na razie nie wiadomo jednak, jak dokładnie miałby wyglądać montaż finansowy tej inwestycji.
Komentarze
0