Już wcześniej informowano, że na realizację tej inwestycji ze środków unijnych zostanie przeznaczonych ponad pół miliarda złotych. Teraz zakończył się formalny proces uzyskania dofinansowania. Jeszcze w kwietniu rozpoczną się pierwsze prace torowe na trasie do Polic.
Potwierdzeniem dopełnienia wszystkich formalności jest dokument z notyfikacją, który Corina Cretu, komisarz ds. polityki regionalnej i miejskiej UE, wręczyła Jarosławowi Orlińskiemu, dyrektorowi Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Potwierdza on dofinansowanie 9 inwestycji na terenie całej Polski. Szczecinianie najbardziej cieszą się z 538,5 mln zł przekazanych na budowę SKM.
– To największy tego typu projekt budowy kolei aglomeracyjnej z dofinansowaniem unijnym w Polsce. Jednocześnie najbardziej kompleksowe przedsięwzięcie prowadzone w kraju. Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej to nie tylko budowa i modernizacja trakcji i infrastruktury kolejowej. Na terenie SOM powstanie 40 przystanków węzłowych integrujących różne środki transportu od samochodów osobowych i rowerów przez autobusy i tramwaje komunikacji publicznej – podkreśla Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które jest liderem budowy SKM.
Za modernizację infrastruktury kolejowej między Szczecinem, Policami, Goleniowem, Stargardem i Gryfinem odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe. Wyłoniły już wykonawcę zaplanowanych prac. Spółka Trakcja PRKiI SA wykona je za 618,5 mln zł. Zacznie od robót rozbiórkowych na linii do Polic. Na plac budowy wejdzie jeszcze w kwietniu.
Dodatkowo, samorządy przygotowują budowę przy przystankach kolejowych nowoczesnych węzłów przesiadkowych. Z przystankami komunikacji miejskiej oraz parkingami dla samochodów i rowerów. Projekt 24 przystanków węzłowych na terenie Szczecina przygotowuje właśnie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska (za 2,6 mln zł). Gdy pełna dokumentacja będzie gotowa przyjdzie czas na przetarg na wykonawcę.
Szczecińska Kolej Metropolitalna w stu procentach ma być gotowa w 2022 r.
Komentarze
30