Dłuższe i ciężkie pociągi będą mogły w przyszłości odbierać więcej ładunków z portu. Aby było to możliwe, w Szczecinie konieczna jest przebudowa infrastruktury kolejowej stacji Port Centralny.
Inwestycja prowadzona jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W Szczecinie oznacza ona ułożenie blisko 61 km torów i sieci trakcyjnej. Wymienionych zostanie 177 rozjazdów. Przebudowany zostanie most nad Parnicą oraz 3 wiadukty kolejowe. Modernizację przejdzie 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Bezpieczeństwo poprawią też nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, które już są instalowane.
- Na stacji Szczecin Port Centralny montowane są sygnalizatory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Układane są setki metrów kabli. Wykonawca stawia słupy i bramki – elementy konstrukcji, na których rozwieszana będzie nowa sieć trakcyjna. Budowane są nowe tory. Montaż nowych elementów linii kolejowej poprzedziło rozebranie i usunięcie 25 km starych torów i 78 rozjazdów. Działają specjalistyczne pociągi do usuwania i montażu sieci trakcyjnej. Pod torowiskiem wzmacniany jest grunt, co pozwoli na sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do i z portu zapewni modernizacja mostu kolejowego i trzech wiaduktów – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Wszystko po to, aby do szczecińskiego portu mogły sprawnie wjeżdżać pociągi nawet o długości 750 metrów i o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki temu zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji. To niezbędne w kontekście pogłębienia toru wodnego Szczecin – Świnoujście, który pozwoli wpływać do portu dużo większym statkom z większym ładunkiem.
Podobne prace realizowane są na stacji Świnoujście. Łącznie, cała inwestycja kosztować będzie ok. 1,5 mld zł. Wartość dofinansowania projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” to 510 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku. Ich wykonawcą jest spółka Torpol.
Komentarze
7