Większy jakościowo i ilościowo potencjał do przeładunków drobnicowych – to najważniejszy cel przebudowy nabrzeży portu w rejonie Kanału Dębickiego. Inwestycja warta 343 mln zł ma zostać zrealizowana do końca września 2023 r.
Chodzi o kanał i nabrzeża znajdujące się za Elewatorem Ewa. Na terenie Ostrowa Grabowskiego wybudowane zostanie nowe nabrzeże Norweskie (przedłużenie istniejącego nabrzeża Fińskiego), a zmodernizowane będą nabrzeża: Czeskie i Słowackie. Wszystkie będą przystosowane do głębokości technicznej 12,5 metra, czyli takiej, jaką osiągnie pogłębiony tor wodny. Dodatkowo, brzeg wyspy będzie przystosowany do przedłużenia linii nabrzeża, poza nabrzeże Norweskie, gdzie w przyszłości może powstać nabrzeże Duńskie.
– W rejonie Kanału Dębickiego szczecińskiego portu widać już pierwsze efekty prac modernizacyjnych. Na terenie Ostrowa Grabowskiego wykonawca robót konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT S.A. dokonał już wycinki większości zieleni kolidującej z inwestycją. Z kolei na nabrzeżu Czeskim usunięto rampę ro-ro. W kolejnych dniach prace rozbiórkowe będą kontynuowane. Na początku lutego br. spodziewana jest dostawa pali konstrukcyjnych, które posłużą do budowy nabrzeża Czeskiego – opisuje przebieg prac Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Planowane prace obejmą też poszerzenie Kanału Dębickiego do szerokości 200 metrów. Będzie prawie dwukrotnie szerszy, bo obecnie ma 120 metrów. Urobek wydobywany w czasie prace trafi na budowane właśnie pola odkładu urobku na Ostrowie Mieleńskim.
Obecnie nabrzeża Czeskie i Słowackie są najintensywniej wykorzystywanymi nabrzeżami drobnicowymi w porcie Szczecin. Po zakończeniu inwestycji obsłużą największe statki, które będą mogły przypłynąć do portu, po pogłębieniu toru wodnego.
Komentarze
6