Poznaliśmy wykonawców Zachodniego Obejścia Szczecina. Najbardziej kosztowna będzie budowa odcinka Police-Goleniów z tunelami pod Odrą, za którą polsko-tureckie konsorcjum otrzyma 5,3 mld zł. Za pozostałe dwa odcinki, Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police, trzeba będzie zapłacić firmom budowlanym łącznie ponad 1,4 mld zł. Do tego dochodzą jeszcze inne koszty inwestycji. Nowa trasa powinna być w całości gotowa w 2033 roku.

W poniedziałek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetargi na budowę wszystkich trzech odcinków planowanej od dawna obwodnicy Szczecina. W każdym przypadku trzeba będzie wyłożyć więcej pieniędzy niż wcześniej planowano.

– To możliwe dzięki zwiększeniu finansowania rządowego o prawie 800 mln zł. Teraz wartość całej inwestycji to ponad 8,3 mld zł. Nigdy wcześniej do naszego regionu nie spłynęły tak duże pieniądze. Dzięki temu wybudujemy 50 km drogi ekspresowej z dwoma najdłuższymi w Polsce tunelami pod Odra. Każdy z nich będzie miał 5 kilometrów – mówi Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.

Za 8 lat samochody wjadą w Policach pod Odrę

Chodzi o najtrudniejszy dla budowlańców i zdecydowanie najdroższy w realizacji 24-kilometrowy odcinek Police – Goleniów. Wykonawcą będzie konsorcjum firm NDI z Sopotu (znanej m.in. z inwestycji w szczecińskim porcie) oraz tureckiej firmy Dogus. Pracę wyceniono na 5 311 582 608,10 zł. I wcale nie była to najtańsza oferta.

– Część ofert została odrzucona, jak oferta firmy CCS Claims Consulting Samson Zbigniew Szymczak dla odcinka Police – Goleniów [opiewała na 4,9 mld zł – red.], która była pozbawiona większości załączników, nie była zabezpieczona wadium, a nawet właściwie podpisana – informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Największym wyzwaniem dla wykonawcy tego odcinka będzie budowa dwóch równoległych tuneli pod Odrą, oddzielnych dla każdego kierunku.

Wjazd pod ziemię po zachodniej stronie rzeki usytuowany będzie w rejonie przecięcia ulic Piotra i Pawła oraz Kuźnickiej w Policach. Samochody przejeżdżać będą pod infrastrukturą przemysłową, linią kolejową, drogą wojewódzką nr 114 i Odrą. Wyjadą na powierzchnię w rejonie miejscowości Święta, a obwodnica będzie prowadzić dalej do Goleniowa.

Odcinek Kołbaskowo-Dołuje…

Za wykonanie 13-kilometrowego odcinka Kołbaskowo-Dołuje GDDKiA zapłaci 776 762 544,72 zł. Wykonawcę będzie spółka PORR S.A. z Warszawy (znana między innymi z budowy tunelu w Świnoujściu).

Budowany przez nich odcinek zacznie się na połączeniu z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 i poprowadzi do węzła drogowego Dołuje. Po drodze powstanie 18 mostów, w tym osiem przejść dla zwierząt, a także obwód utrzymania drogi przy węźle Siadło Górne. 

…i Dołuje-Police

Najniższe będą koszty budowy 11-kilometrowego odcinka Dołuje-Police. W tym przypadku wybrano ofertę firmy NDI o wartości 694 787 343,61 zł. W ramach tego odcinka powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych. 

– Również dla odcinków Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police mieliśmy sytuacje odrzucenia ofert, które były najtańsze. Firma Intercor nie udzieliła wyjaśnień podczas badania ofert, a China Harbour Engineering Company wniósł wadium w nieprawidłowy sposób. Dokładna weryfikacja ofert sprawia, że unikamy wielu problemów na etapie dalszego procedowania przetargu i późniejszej realizacji – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk.

Wszyscy uczestnicy przetargów mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Przetargi przejdą jeszcze standardową kontrolę uprzednią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

„Największa w historii regionu inwestycja staje się faktem”

Po zakończeniu czynności formalnych, będzie można podpisać z wybranymi wykonawcami umowy na opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót budowlanych.

Odcinki Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police powinny być gotowe w 2029 roku. Cztery lata dłużej ma zająć budowę fragmentu Police-Goleniów z tunelami pod Odrą.

– Największa w historii regionu inwestycja staje się faktem – podkreśla minister Marchewka. – Mieszkańcy Szczecina i całego powiatu polickiego odczują dużą poprawę komfortu życia, bo ruch tirów zostanie wyprowadzony z centrum miasta i skróci się czas dojazdu nad morze.

Twa już budowa II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, w ramach której powstanie nowy węzeł drogowy Kołbaskowo, łączący w przyszłości „Zośkę” (jak mówi się na Zachodnie Obejście Szczecina) z DK13 i autostradą A6.