Dla Szczecina to okazja do zdobycia dofinansowania na budowę zapowiadanych od dawna wiaduktów kolejowych przy ul. Pomorskiej i ul. Jagiellońskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły przyjmowanie zgłoszeń do pierwszego etapu projektu dotyczącego przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych na skrzyżowania wielopoziomowe.
Projekt jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg. Nosi nazwę: „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”.
„Zadania do realizacji będą wybierane w formie konkursowej, a ocena zgłoszeń będzie oparta na analizie wielokryterialnej” – czytamy w komunikacie przesłanym przez PKP PLK.
Zgłoszenia można wysyłać do 5 lutego 2025 r. Później przyjdzie czas na ich ocenę, klasyfikację i akceptację listy rankingowej. Ogłoszenie wyników pierwszego etapu zaplanowano na koniec 2025 roku. Wtedy też z zakwalifikowanymi wnioskodawcami zostaną podpisane umowy na dofinansowanie.
Od sześciu lat szukają pieniędzy na realizację planów
Szczeciński samorząd przygotowuje się do budowy wiaduktów na Pomorskiej i Jagiellońskiej już od 2018 roku, gdy ruszyły prace nad dokumentacją projektową. Od początku jednak realizacja tych zadań była uzależniona od zdobycia zewnętrznego dofinansowania. W poprzednim projekcie, ogłoszonym przez PKP PLK, to się nie udało. Szczecin trafił na listę rezerwową i nie otrzymał pieniędzy.
„W razie pojawienia się stosownych środków, miasto podejmie próbę aplikowania o nie” – zapewniał niedawno Michał Przepiera, zastępca prezydenta miasta odpowiedzialny za inwestycje, w odpowiedzi na interpelację radnego Wojciecha Dorżynkiewicza z Koalicji Obywatelskiej.
Jak będą wyglądały wiadukty?
Według wcześniejszych planów, wiadukt drogowy nad linią kolejową na Pomorskiej będzie miał dwukierunkową jezdnię asfaltową o szerokości 7 metrów, obustronne chodniki i drogę rowerową. Mocno zmieniłaby się również najbliższa okolica. Na skrzyżowaniu ulic Jesiennej i Pomorskiej, a także na skrzyżowaniu ulic Pomorskiej, Gierczak i Goleniowskiej, zaplanowano ronda. Są też plany budowy parkingów Park&Ride i Bike&Ride, miejsc postojowych dla taksówek oraz przystanków komunikacji miejskiej.
Koncepcja przebudowy przejazdu na ul. Jagiellońskiej zakłada budowę wiaduktu drogowego z dwupasmową jezdnią o szerokości 7,5 metra oraz ciągiem pieszo-rowerowym.
Komentarze
9