Most drogowy nad Kanałem Zielonym (w ciągu ul. Heyki i Celnej) to jedyna przeprawa łącząca Łasztownię i Kępę Parnicką. Od dawna jest w złym stanie technicznym, dlatego w lutym 2019 r. wprowadzono na nim ruch wahadłowy. Teraz ZDiTM szykuje się do przeprowadzenia niezbędnego remontu.

Ogłoszono przetarg na wykonawcę, w którym zainteresowane firmy mogą składać oferty do 12 października. Ich zadaniem będzie naprawa lub wymiana wszystkich uszkodzonych elementów mostu i grobli. Pozwoli to przywrócić w bezpiecznych warunkach normalną eksploatację przeprawy.

Remont niezbędny po ponad 40 latach eksploatacji

Projekt przebudowy przygotowała Pracownia Projektowa Dróg i Mostów ze Szczecina. W wykonanej przez nich dokumentacji można znaleźć dokładne informacje na temat historii przeprawy.

Istniejąca konstrukcja Mostu Zielonego powstała w latach 1976-77, ale przy jej budowie wykorzystano dużo starsze elementy. Fundamenty i korpusy przyczółków wykonane były dla mostu powstałego w roku 1884, a filar i nadbudowy betonowe w czasie przebudowy mostu w 1934 r. Przedwojenna przeprawa została zniszczona w 1945 r. Nowe nadbudowy żelbetowe i grobla powstały w 1977 r.

Co ciekawe, wciąż w dobry stanie są drewniane pale, na których od lat opierają się fundamenty podpór. Problemem są natomiast uszkodzenia elementów prefabrykowanych przęseł.

Będą tam duże inwestycje mieszkaniowe

Most prowadzący na Kępę Parnicką zyska w najbliższych miesiącach na znaczeniu. Deweloperzy planują bowiem budowę na tej wyspie dwóch nowych osiedli. Być może powstanie też nowa droga dojazdowa – most od strony ul. Zapadłej na Pomorzanach (w kosztach jego budowy mają partycypować wspomniani inwestorzy).

Remont Mostu Zielonego ma potrwać 10 miesięcy od dnia podpisania umowy.