Firma Modetrans z Poznania będzie miała czas do końca maja 2026 roku, by dostarczyć do Szczecina cztery nowe dwukierunkowe tramwaje niskopodłogowe. Jest też opcja na dokupienie kolejnych ośmiu sztuk, ale tylko wtedy, jeśli magistrat uzyska dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy.

Przetarg na nowe tramwaje rozstrzygnięto w listopadzie, a teraz Tramwaje Szczecińskie podpisały z Modertransem umowę. Jej wartość to ponad 63 mln zł. 

Co zaoferują nowe tramwaje?

Zakupione pojazdy są z rozwijanej przez poznańską firmę rodziny Gamma. Będą jednoprzestrzenne, trójczłonowe, przegubowe, w stu procentach niskopodłogowe i klimatyzowane. O długości 31,97 metrów i szerokości 2,4 metra. Zabiorą 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących.

– Pasażerowie będą mogli korzystać z Wi-Fi i gniazd USB do ładowania telefonów. Siedzenia zostaną pokryte tkaniną z apreturą zapobiegającą trwałemu zabrudzeniu i ułatwiającą czyszczenie – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich.

Jak dodaje, to nowy model, którego nie ma jeszcze w aktualnej ofercie Modertrans.

Ze skrzyżowania zjadą nawet bez prądu, a drzwi nikogo nie przytrzasną

Częścią wyposażenie będzie oświetlenie LED i monitoring. Przewidziano dwa miejsca dla wózka dziecięcego lub inwalidzkiego. Jest też nowinka związana z drzwiami.

– Bezpieczeństwo pasażerów w trakcie wsiadania i wysiadania oprócz standardowych fotokomórek zapewnią dodatkowo czujniki nacisku powodujące otwarcie drzwi w razie natrafienia na przeszkodę w trakcie zamykania – tłumaczy Wojciech Jachim.

Pojazdy będą miały cztery wózki napędowe i energoelektroniczny napęd falownikowy z silnikami prądu zmiennego.

– W przypadku zaniku napięcia w sieci zasilającej zastosowany napęd i bateria akumulatorów umożliwią samodzielny zjazd tramwaju, np. ze skrzyżowania na odcinku 100 metrów – relacjonuje rzecznik Tramwajów Szczecińskich.

Gra idzie o ponad 80 mln zł na zakup kolejnych 8 tramwajów

Szczecin ma otrzymać na zakup czterech tramwajów 33 mln zł z unijnego programu Fenix, czyli nieco ponad połowę wszystkich kosztów.

Skorzystanie z dodatkowej opcji, pozwalającej na dokupienie 8 takich samych pojazdów (po 12 mln zł za każdy), uzależnione jest od dofinansowania z KPO. Miejscy radni niedawno przyjęli uchwałę określającą datę wprowadzenia w Szczecinie strefy czystego transportu, bo to oznacza 2 dodatkowe punkty w konkursie na dotację. Gra idzie o duże pieniądze.

– Maksymalna kwota dofinansowania to 85 procent kosztów zakupu, czyli dla ośmiu tramwajów Modertrans niespełna 82 mln zł. W grę wchodzi także niższe dofinansowanie, np. do mniejszej liczby pojazdów albo na niższym poziomie, na przykład 70 procent – tłumaczy Wojciech Jachim.

Konkurs na dofinansowanie powinien zostać rozstrzygnięty jeszcze w grudniu. O unijne pieniądze walczą w nim wszystkie miasta z tramwajami. Szczecin musi zdeklarować się do 28 lutego 2025 roku, czy skorzysta z dodatkowej opcji zakupu kolejnych tramwajów.