Trwają prace przy montażu maszyny TBM do budowy tunelu w Świnoujściu. Jego drążenie ma ruszyć w marcu. Pierwsze samochody powinny pokonać nową trasę jesienią 2022 r.
Maszyna powstała w Chinach. Przypłynęła do Świnoujścia w częściach. Od listopada trwa jej montaż w komorze startowej, czyli w wykopie wykonanym po stronie wyspy Uznam. Gdy prace zostaną zakończone, całkowita długość maszyny wyniesie 101 metrów, a jej masa – 2470 ton. Na razie zaawansowanie prac montażowych jest oceniane na 65 proc.
– Do komory startowej została już opuszczona i zmontowana zasadnicza część maszyny z łożyskiem i głównym napędem oraz część frontowa tarczy z głowicą urabiającą. Zmontowano również elementy zaplecza tarczy, tak zwane bramy. Obecnie trwają prace polegające na łączeniu opuszczonych elementów oraz instalacji podzespołów – informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Maszyna będzie drążyć, montować obudowę i usuwać urobek
Obracająca się tarcza maszyny będzie drążyć tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów. Jednocześnie, będzie w sposób zautomatyzowany wyprowadzać urobek na powierzchnię i montować kolejne segmenty obudowy tunelu. Aby to ostatnie było możliwe, przy placu budowy uruchomiono zakład prefabrykacji. W specjalnych formach powstają tam tubingi (segemtny), czyli kolejne elementy składające się na poszczególne pierścienie obudowy tunelu.
– Nie są identyczne, każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu ze względu na to, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod Świną, a na odcinku początkowym i końcowym będzie też posiadał łuki poziome. Docelowo cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów. Obecnie gotowych jest ponad 1500, a kolejne są stale wykonywane – mówi Mateusz Grzeszczuk.
Harmonogram inwestycji
Po stronie wyspy Wolin budowana jest już komora odbiorcza. Maszyna TBM powinna się do niej przebić jeszcze w tym roku. Później przyjdzie czas na wykonanie w tunelu jezdni i pozostałej niezbędnej infrastruktury. Pierwsze samochody powinny zjechać pod Świnę jesienią 2022 r.
Jednorurowy tunel będzie miał długość 1,48 km. Powstanie w nim dwupasmowa jezdnia Wraz z pracami na powierzchni, długość całej nowej infrastruktury wyniesie 3,4 km.
Inwestorem jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora Zastępczego. Wykonawcą jest konsorcjum firm, którego liderem jest PORR S.A. Wartość prac to 912 mln zł, z czego 775 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.
Komentarze
6