Po renowacji w przedwojennym budynku dyrekcji dawnej wytwórni alkoholu i drożdży, ulokuje się Urząd Żeglugi Śródlądowej. Powstanie tam również Centrum Systemu Informacji Rzecznej (RIS). Nowa siedziba przy ul. Kolumba 79,80 ma być gotowa w 2020 roku.
Dziś Urząd Żeglugi Śródlądowej mieści się w Czerwonym Ratuszu przy pl. Batorego, gdzie głównym gospodarzem jest Urząd Morski. Od pewnego czasu trwały poszukiwania miejsca na odrębną siedzibę. Założono, że powinna to być nieruchomość położona tuż nad Odrą, co pozwoli m.in. na bezpośredni dostęp do łodzi patrolowych i szybszą reakcję w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu żeglugi.

- Siedziba nad wodą zwiększy również identyfikację urzędu jako jednostki zajmującej się żeglugą śródlądowa – wyjaśnia kpt. ż.ś. Krzysztof Woś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. - Dość długo szukaliśmy odpowiedniej lokalizacji. Gdy miasto wskazało nam możliwość przeniesienia siedziby na ul. Kolumba, uznaliśmy, że to najlepsza opcja.

Żeby przenosiny były możliwe miasto sprzedało bez przetargu ten teren Skarbowi Państwa za symboliczną złotówkę.  Radni wyrazili na to zgodę podczas ostatniej sesji rady miasta. W zamian Skarb Państwa zobowiązał się, że przekaże miastu, na takich samych warunkach, działkę w porcie, przy ul. Władysława IV.

To część kompleksu szczecińskiej Wenecji
Nieruchomość, którą przejmie Urząd jest mocno zniszczona. To kamienica będąca kiedyś siedzibą dyrekcji kompleksu wytwórni alkoholu i drożdży C. Lefevre’a. Parcela, na której stanęła została wykupiona przez właścicieli zakładu w 1905 roku. Sercem wytwórni były budynki przemysłowe przy ul. Kolumba 81-83, malowniczo wyrastające niemal bezpośrednio z rzeki, co sprawia, że nazywane są szczecińską Wenecją. Kamienica jest do nich „przyklejona”. Po wojnie mieściły się w niej mieszkania komunalne, a na parterze działał sklep.

Od 6-7 lat budynek stoi jednak zupełnie pusty i jak cały pofabryczny kompleks czeka na rewitalizację. Najbardziej efektowne, wysokie budynki poprzemysłowe są własnością firmy White Stone Development, ale nie zanosi się, by w najbliższym czasie ruszyły tam jakiekolwiek prace. Na razie więc, realne plany renowacyjne, dotyczą tylko tej niewielkiej części szczecińskiej Wenecji, do której przeniesie się Urząd Żeglugi Śródlądowej.

- To dla nas bardzo ważne, że możemy przyczynić się do rewitalizacji tego obszaru. Bardzo nam zależy, by ul. Kolumba odzyskała dawny urok. Pieczołowicie odtworzymy elewację budynku, również tę od strony brzegowej – zapewnia dyrektor. Krzysztof Woś.

Na terenie działki znajduje się także ceglany, zdobiony mur, tworzący rodzaj wewnętrznego dziedzińca. On też pochodzi z początków XX wieku i też zostanie odnowiony. Dziś zaglądając przez dziury w oknach można zobaczyć, że za murem stworzono coś w rodzaju prowizorycznych pomieszczeń magazynowych. Nie będą one jednak remontowane.

- Plac za murem chcemy wykorzystać, jako miejsce dla naszych jednostek, wyciąganych na brzeg, np. w okresie zimowym - tłumaczy dyrektor Krzysztof Woś.



W projekcie nie tylko nowa siedziba

Kosztorysanci oszacowali, że na przygotowanie do użytku nowej siedziby Urząd powinien zabezpieczyć ok. 18 mln zł. Ale to tylko część projektu, którego łączna wartość ma wynieść 32 mln zł. Drugim z jego elementów jest przygotowanie RIS, zharmonizowanego systemu usług informacji rzecznej.

- Wdrożyliśmy wcześniej pilotażowy system RIS, obejmujący Odrę od Szczecina do Ognicy. Pełne wdrożenie RIS, sprawi, że przedłużymy obszar jego obowiązywania do Świecka - mówi dyrektor Krzysztof Woś. - Część środków na realizację systemu RIS i adaptację nowej siedziby otrzymamy z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Reszta pochodzić będzie ze środków własnych.

Oprócz części administracyjnej i jedynego w Polsce Centrum RIS (System Informacji Rzecznej) w nowej siedzibie urzędować będzie Techniczna Komisja Inspekcyjna. Według założeń gmach przy ul. Kolumba ma być również miejscem spotkań międzynarodowych grup o charakterze eksperckim, m.in. opracowujących wymagania techniczne dla statków śródlądowych.