Najmłodszy szczeciński zabytek zostanie wkrótce przesunięty. Mowa o modernistycznej wiacie peronowej z przystanku kolejowego Pogodno, który jest przebudowywany na potrzeby Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Betonowa wiata nie może zostać na swoim miejscu, ponieważ peron zostanie podniesiony. Dzięki temu będzie spełniał współczesne wymogi i ułatwiał wygodne wsiadanie do pociągów. Cała konstrukcja zostanie też przesunięta o kilka metrów na południe.

O szczegółach planowanej operacji napisała w czwartek Gazeta Wyborcza. Konstrukcja betonowej wiaty jest już na stalowych legarach podtrzymujących betonowe kielichy tworzące zadaszenia. Gdy wszystkie zostaną odcięte od betonowych filarów, konstrukcję będzie można przesunąć.

Wiata powstała w 1973 roku. Jest dziełem architekt Danuty Rusieckiej i konstruktora Henryka Kowalczyka. To oryginalny przykład nurtu brutalistycznego w modernizmie.

Początkowo planowano ją zburzyć w ramach przebudowy peronu dla SKM. Dzięki zaangażowaniu prawnika Igora Podeszwika, architekta Tomasza Sachanowicza, studentów ZUT i Rady Osiedla Pogodno udało się jednak doprowadzić do wpisania wiaty do rejestru zabytków.

Wykonawca przebudowy linii kolejowej, spółka Trakcja, długo zwlekał z rozpoczęciem prac na Pogodnie. Nabrały one tempa dopiero wówczas, gdy Trację przejęła PKP PLK.