Prezentowana w Muzeum Narodowym wystawa została przygotowana z myślą o rodzinnym mieście artystki: mieście o trudnej historii i przenikających się wpływach odmiennych kultur - i o jego mieszkańcach z różną mentalnością i pamięcią miejsc poprzednich… Stąd pytania o tożsamość dzisiejszych szczecinian, o świadomość korzeni...

Mając w pamięci niezwykle ciekawą antologię „Transgresje” współtworzoną przez Marię Janion, wybrałam się na otwarcie wystawy prac Małgorzaty Łempickiej-Brian. Do Muzeum Historii Szczecina przywiódł mnie tytuł ekspozycji, który zwiastował – miałam nadzieję – mocne intelektualnie i estetycznie wrażenia. Autorka prac – choć bez powoływania się na Janion – trafnie uchwyciła istotę transgresji, zarówno w słowach kierowanych do zebranych na wernisażu gości, jak i w swoich pracach.

Artystka próbuje pokazać płynność granic kulturowych, społecznych, mentalnych. Granic przekraczanych przez całe społeczności pod wpływem wydarzeń polityczno-społeczno-religijnych, ale także granic przekraczanych przez pojedynczego człowieka: uchylenie tabu, zlekceważenie obyczaju, pokonanie wewnętrznej blokady.

Małgorzata Łempicka-Brian to artystka fotografik i historyk sztuki urodzona w Szczecinie; od 1990 roku mieszka w Paryżu, gdzie tworzy fotograficzne obrazy i instalacje przestrzenne komponowane z elementów statycznych i audiowizualnych. Ma za sobą liczne wystawy indywidualne i zbiorowe. Prezentowana w Muzeum Narodowym wystawa została przygotowana z myślą o rodzinnym mieście artystki  – mieście o trudnej historii i przenikających się wpływach różnych kultur i o jego mieszkańcach - z mentalnością i pamięcią miejsc poprzednich… Stąd pytania o tożsamość dzisiejszych szczecinian, o świadomość korzeni lub niemożność ich odnalezienia, o zmiany na płaszczyźnie estetycznej czy społecznej naszego miasta.

Również technika zastosowana przez Małgorzatę Łempicką-Brian jest kolejną odsłoną procesu transgresji: zacierające się lub też płynne granice pomiędzy fotografią a malarstwem, pomiędzy obrazem statycznym a ruchomym, tradycyjnymi technikami a poszukiwaniem własnej, autorskiej. Na tej wystawie transgresja ma wiele twarzy, bo jej immanentną właściwością jest wielowymiarowość właśnie.

Ekspozycji towarzyszy polsko-niemiecki katalog, zawierający prezentowane na wystawie dzieła a także eseje podejmujące problematykę wystawy oraz wywiad z autorką ekspozycji.

Zapraszamy do Muzeum Historii Szczecina, Oddział Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Księcia Mściwoja (Ratusz Staromiejski) - wystawa otwarta będzie do 16 października 2011 r.

-----------

kuratorka: dr Bogdana Kozińska (Muzeum Narodowe w Szczecinie)

patronat honorowy:

Dyrektor Instytutu Francuskiego w Warszawie i Radca Kulturalny Ambasady Francji w Polsce Gilles Carasso

Konsul Honorowy Francji w Szczecinie dr Włodzimierz Puzyna

Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Wojciech Drożdż

Prezydent Miasta Szczecin Piotr Krzystek

Dyrektor Alliance Française w Szczecinie Teresa Kieling